سفارش تبلیغ
صبا ویژن
ای کمیل ! محبوب ترین چیزی که بندگان، پس از اقرار به خدا و اولیایش ، به درگاهش پیش می آورند، خویشتنداری، تحمّل و شکیبایی است . [امام علی علیه السلام ـ به کمیل بن زیاد ـ]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» توصیه های امیرالمومنین(ع) برای دولت جدید +دانلود کتاب

توصیه های امیرالمومنین(ع) برای دولت جدید +دانلود کتاب
 با توجه به گذشت چند روز از شروع دولت جدید، بازخوانی شرح بخشی از فرمان امیرالمومنین (ع) به مالک اشتر در کلام مقام معظم رهبری، می تواند مفید واقع شود. 
 نهج البلاغه
 
مقام معظم رهبری در شرح این نامه می‌فرمایند: امیرالمؤمنین علیه السلام چهار نکته را هم ذکر فرموده و جالب این است که وقتی دقت کردم، دیدم این چهار نکته، مهم‌ترین اموری است که از حکومت و از ما توقع است.
 در آغاز کار رئیس جمهور جدید مناسب است شرح بخشی از فرمان امیرالمومنین(ع) به مالک اشتر در کلام مقام معظم رهبری را مرور کنیم تا نسبت به چهار وظیفه اصلی زمامداران و کارگزاران حکومت که معظم له از نامه امیرالمومنین (علیه السلام) شرح می‌دهند،‌ آشنایی بیشتری پیدا کنیم:
 
 -  درباره‌ی این عهد گفته‌اند که «وَ هُو اَطوَلُ عَهدٍ کتبهُ وَ اجمعُ کُتُبه المحاسن»: یعنی این عهد، از همه‌ی فرمان‌های امیرالمؤمنین علیه السلام طولانی‌تر و از همه‌ی نامه‌هایی که آن بزرگوار نوشتند، از نظر زیبایی جامع‌تر است.
 
 «اجمعُ کتبه المحاسن»: یعنی هیچ نامه‌ای از لحاظ فراگیری زیبایی‌های سخن و نکته‌های معنوی و لفظی، به پای این نامه نمی‌رسد.
 حضرت بعد از بسم الله، می‌فرمایند:«هذا ما أمر به عبدالله علیّ امیرُالمؤمنین مالک ابنَ الحارثِ الأشتر فی عهده الیه» یعنی این فرمانی است که علی امیرالمؤمنین می‌نویسد و به مالک اشتر می‌دهد. «حینَ ولاهُ مصرَ» هنگامی که مصر را به او می‌سپرد.
 
 امیرالمؤمنین علیه السلام چهار نکته را هم ذکر فرموده و جالب این است که وقتی دقت کردم، دیدم این چهار نکته، مهم‌ترین اموری است که از حکومت و از ما توقع است. غیر از مسأله‌ی دیپلماسی و سیاست خارجی و ارتباط، بقیه‌ی مسائل در همین چهار نکته‌ی فرمانی هست و به ترتیب اولویت هم این چهار نکته معین شده است. فرض کنیم وقتی یک حاکم یا امیر می‌خواهد در یک کشور اقدامی کند، اولین امکانی که لازم دارد، بودجه است. به هرحال هزینه‌هایی دارد که باید تأمین شود.
 
اولین نکته‌ی فرمانی از آن چهار نکته این است که می‌فرمایند:«جبایةُ خراجها» پول را از مردم بگیر، مالیات مردم را جمع کن؛ برای این که بالأخره هر اقدامی بخواهی بکنی، به پول احتیاج داری، قدم اول این است. بعد باید موانع خارجی یا داخلی را که وجود دارد، برطرف کنی: «وَ جِهادَ عدُوّها» جهاد با دشمنان مصر هم به عهده‌ی توست. اگر دشمنی ازداخل یا از خارج حمله کرد، باید تو از آن کشور و مردمش دفاع کنی. 21/10/1376
 
با عوامل ضدامنیت- هم امنیت داخلی و هم امنیت خارجی- باید برخورد شود؛ دشمن داخلی امنیت را از بین می‌برد و دشمنی خارجی هم امنیت را از بین می‌برد. استقرار امنیت و مقابله با عوامل ناامنی-چه داخلی و چه خارجی- یکی از نکاتی است که از مالک اشتر خواسته شده است. 15/11/1381 این نکته‌ی دوم.
حال فرض می‌کنیم که بودجه‌ی مورد نیاز آمده است و فعلاً دشمنی هم در مقابل نیست. طبیعتاً باید به بازسازی و سازندگی پرداخته شود. یک قسم از سازندگی که از اقسام دیگر مهم‌تر است، سازندگی انسانی است. 
 
 از این رو حضرت می‌فرمایند: «و استصلاحَ اهلِها» مردم را به صلاح بکشانید. مراد از صلاح، فقط صلاح معنوی نیست؛ هم صلاح مادی، هم صلاح معنوی است. صلاح معنوی هم یعنی صلاح علمی، صلاح دینی و استصلاح. در دعای «مکارم الاخلاق» می‌خوانیم: «و استصلح بقُدرتک ما فسَدَ منی» استصلاح یعنی مرا به صلاح بکشان، هر امری از من که قابل صالح و شایسته شدن است، به صلاح بکشان. 
 
 بنابراین اولین مرحله از سازندگی، سازندگی بشری و انسانی است.چهارمین و آخرین نکته هم این است که می‌فرمایند: «وعمارةَ بلادها» کشور را هم آباد کنید.
ما اگر بخواهیم مردم و مملکت را بسازیم، اول باید خودمان را بسازیم. امیرالمؤمنین علیه السلام در وهله‌ی اول به مالک نمی‌گوید که مثلاً با مردم این گونه رفتار کن، آن گونه رفتار کن. فنون کار و حکومت را بعد به او یاد می‌دهند. اول از خود او شروع می‌کنند و می‌گویند: «اَمَرهُ بتقوی الله» من که تو را به مصر می‌فرستم، اول دستور می‌دهم تقوا داشته باشی.
 
تقوا یعنی پروا داشتن از خدا و ملاحظه‌ی خدا را کردن. «پروا» کلمه‌ی خوبی است. پرهیزکاری هم که در فارسی از قدیم معمول شده، کلمه‌ی خوبی است. 
 ما سال‌ها روی این کلمه، بسیار حساس بودیم و می‌گفتیم که کاربرد آن نادرست است، ولی بعد فکر کردیم، دیدیم نه؛ این پرهیزکاری هم انصافاً درست انتخاب شده است.البته پروا کردن شاید معنای کامل‌تری است، اما پرهیزکاری هم معنای غلطی نیست.
 
پرهیز به معنای اجتناب نیست. پرهیز داشتن یعنی مراقب بودن، همان پروا، به هرحال معنای پروا، معنای مناسبی برای تقواست. پروای خدا را داشته باش. حواست جمع باشد که خدا هست. مراد از تقوای الهی این است. انسان هر فعلی که میخواهد انجام دهد، یا هر ترکی که می‌خواهد بکند، باید بداند که خدا مراقب و متوجه است.
 
 


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( سه شنبه 92/6/12 :: ساعت 2:6 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 103
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556770
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب