سفارش تبلیغ
صبا ویژن
جان ها چون با یکدیگر سازگار باشند، الفت خواهند گرفت . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» ماهیت رابطه ایران با آمریکا از نظر بزرگان و علمای دینی

ماهیت رابطه ایران با آمریکا از نظر بزرگان و علمای دینی؛
امام خمینی(ره): ما تا نفهمیم که آمریکایی‌ها محتاج به ما هستند نه ما محتاج به آنها، نمی‌‏توانیم اصلاح شویم/ آیت‌الله بهجت: ما به کفار احتیاج نداریم؛ آنها به ما نیاز دارند


این روز‌ها بحث رابطه ایران با آمریکا حسابی داغ است و اکثر رسانه‌ها و فعالان سیاسی تلاش می‌کنند تا این مساله را بررسی کنند و تحلیل‌های خود را در این زمینه ارائه کنند. حتی خبرنگاران خارجی هم این مساله را به عنوان یکی از اصلیترین سوالات خود در مصاحبه با مقامات ارشد اجرایی کشورمان انتخاب می‌کنند. 

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» هم در زمان طرح همین سوال از رئیس‌جمهور روحانی توسط فرید ذکریا، با پخش تصاویر دیدار و ملاقات گرم محمدرضا پهلوی و مقامات آمریکایی تلاش کرد تا انقلاب اسلامی را عامل جدایی ایران و آمریکا معرفی کند؛ اقدامی که با پاسخ دکتر روحانی مبنی بر اینکه می‌توان این عدم رابطه را خاتمه داد، همراه شد تا پازل این شبکه تلویزیونی آمریکایی کامل شود. 
 
 
به طور کلی دو رویکرد اصلی در این زمینه میان فعالان سیاسی داخل کشور وجود دارد. برخی معتقدند که اساسا آمریکا به دلیل دارا بودن قدرت اقتصادی و سیاسی بالا در جهان، همه کشورهای جهان را به خود وابسته کرده و ما نیز برای پیشرفت و اعتلای کشورمان راهی به جز همراهی و برقراری ارتباط مستقیم با این کشور نداریم. برخی دیگر نیز معتقدند که با وجود وابستگی و نیاز ایران به غرب، باید سیاست استقلال و مقاومت را در دستورکار قرار داد. 
 
در این می‌ان، نگاهی به سخنان و اظهارات بزرگان انقلاب اسلامی و علمای دینی نشان می‌دهد که برخلاف دو تفکر فوق، اساسا بزرگان اعتقاد دارند که این طرف غربی است که به ایران برای تامین احتیاجات خود نیاز دارد؛ نه اینکه ما به ایالات متحده وابسته باشیم و احتیاج به برقراری ارتباط با آن داشته باشیم. 
 
مرحوم آیت‌الله العظمی بهجت درباره ماهیت رابطه ایران اسلامی با کشورهای غربی اینگونه تاکید می‌کنند:«آیا ما به دنیای آن‌ها محتاجیم یا آن‌ها (کفار) به دنیای ما؟ اگر آن‌ها به دنیای ما محتاج نیستند پس چرا این همه برای تسلط بر ما و معادن ما، با هم همراهی می‌کنند؟ آن‌ها ابتدا دین را از ما می‌گیرند و از همان‌ها به ما وام می‌دهند و نزول می‌گیرند و یا به صورت صدقه بر ما منت می‌گذارند.» 
 
امام خمینی (ره) هم به عنوان بنیانگذار جمهوری اسلامی در این زمینه فرموده است: «آنکه ما یادمان است [در این] پنجاه و چند سال، بد‌ترین اوقات را مملکت ما گذراند، بد‌ترین اوقات تاریخ ما بود؛ یعنی از همه اطراف به ما هجوم آورده بودند، به مملکت ما هجوم آورده بودند. هم? قشر‌ها را بعد از مطالعه در خدمت گرفته بودند؛ و ما را از خودمان بکُلی تهی کرده بودند. باید ما، نه ما تن‌ها، شرق باید، شرق که خودش را که گم کرده پیدا کند. این‌ها با تبلیغات خودشان ما را همچو به غرب برگرداندند و غربزده کردند که همه چیز خودمان، هم? مفاخر خودمان، یادمان رفت، برای خودمان دیگر چیزی قائل نیستیم. همین چند روز پیش از این یک آقایی ـ که من نمی‌‏شناسمش ـ آمد اینجا نشست همچو تُند تُند هِی شروع کرد گفتن که آقا ما محتاجیم به آن‌ها، ما محتاجیم به آن‌ها، ما از آن‌ها همه چیز باید بگیریم! من اصلاً جوابش را ندادم. یک همچو مغزهایی است! ما تا نفهمیم که محتاج به آن‌ها نیستیم، نفهمیم که آن‌ها محتاج به ما هستند نه ما محتاج به آن‌ها، نمی‌‏توانیم اصلاح بشویمشرق همه چیز دارد. فرهنگش از فرهنگ غرب بهتر است، فرهنگ غرب از شرق رفته است، همه چیزش از غرب بهتر است، فقط تُهیش کردند از خودش. فقط تبلیغات دامنه‏داری که به وسیل? نوکرهای این‌ها ـ که الآن هم موجودند در مملکت ما، الآن هم با صورتهای مختلف در مملکت ما موجودند، و مع‏الأسف اشخاصی دامن می‌‏زنند به اینکه این‌ها را بزرگ کنند ما را از خودمان تهی کردند به طوری که ما خیال می‌‏کنیم هر چیز که هست از آنجاست. ما تا خودمان را پیدا نکنیم، تا شرق خودش را پیدا نکند، تا این گمشده پیدا نشود، نمی‌‏توانیم سر پای خودمان بایستیم.» 
 
پیگیری این مساله در این چارچوب خاص فکری که مدنظر بزرگان و علمای دینی است، ماهیت رابطه با آمریکا را تغییر می‌دهد و اساسا ماجرا را به سمت قدرت کشورمان هدایت می‌کند. این مساله پیش از این از سوی برخی اندیشمندان علوم سیاسی کشورمان هم مورد تاکید قرار گرفته بود که اساسا جمهوری اسلامی ایران به دلیل موقعیت خاص و استراتژیک خود در منطقه قابل منزوی شدن نیست و دلیل تمام اعمال فشارهای کشورهای غربی بر ایران به منظور وارد کردن کشورمان در عرصه روابط بین‌الملل، به دلیل نیاز آن‌ها به ظرفیت درونی ایران است. 
 
 
به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی کشورمان باید ضمن رجوع به سخنان و توصیه‌های علما و بزرگان در زمینه ارتباط با ایالات متحده، نوع نگرش خود به غرب را تغییر دهند و باور کنند که نیاز غرب به ایران است که سبب شده تا هجمه‌های سنگین به کشورمان وارد شود و از طریق این مساله، دست بالا را در مذاکرات و گفتگوهای خود داشته باشند.
منبع: رجانیوز


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( دوشنبه 92/11/14 :: ساعت 10:38 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 4
>> بازدید دیروز: 61
>> مجموع بازدیدها: 557411
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب