سفارش تبلیغ
صبا ویژن
حکیم نیست آنکه با کسی که از معاشرتش ناگزیر است پسندیده رفتار نمی کند، تا آن گاه که خداوند برایش راهی بگشاید . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» افزایش نقدینگی؛ 6 ماه اخیر در برابر 6 سال مسکن مهر

افزایش نقدینگی؛ 6 ماه اخیر در برابر 6 سال مسکن مهر

افزایش نقدینگی در 6 ماه اخیر به 40 هزار میلیارد تومان رسیده است در حالی که کل نقدینگی تزریق شده توسط مسکن مهر در طی 6 سال، 47 هزار میلیارد تومان بوده است.

در حالیکه دولت یازدهم با انتقاد شدید از دولت های گذشته در بخش افزایش نقدینگی، ارائه خط اعتباری به مسکن مهر و افزایش پایه پولی را دست کردن در جیب مردم و تورم زا اعلام کرد، آمارهای جدید حکایت از آن دارد که نقدینگی در شش ماهه گذشته به میزان 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است؛ میزان افزایش نقدینگی مزبور از طریق افزایش پایه پولی و صرف آن در بخشهای تولیدی و صنعتی نیست بلکه از طریق افزایش ضریب فزاینده ناشی از عملکرد بانکها - بویژه بانکهای خصوصی - است

با افزایش ضریب فزاینده از 5.1 به 5.5 در شش ماهه اخیر، نقدینگی به میزان 40 هزار میلیارد تومان افزایش یافت؛ ضریب فزاینده ناشی از عملکرد بانکها - بویژه بانکهای خصوصی- است که رابطه مستقیمی در ارائه تسهیلات و وامهای کوتاه مدت دارد. بانکها این تسهیلات را عمدتاً بجای بخشهای تولیدی، در بخشهای بازرگانی با سود بالا پرداخت می‌کنند.

این بدان معناست که تورم ناشی از عملکرد بانکها از جنس تورم مخرب است و تاثیر مثبتی در اقتصاد ندارد اما تورم‌های ناشی از افزایش پولی که در بخشهای تولیدی بکار گرفته می‌شد از نوع تورم تولیدی و اشتغالزاست.

گفتنی است کل نقدینگی تزریق شده توسط مسکن مهر در طی 6 سال ، 47 هزار میلیارد تومان بوده است

شایان ذکر است با وجود اثرات تخریبی مشهود افزایش ضریب فزاینده، بانک مرکزی همچنان اصرار به افزایش نقدنیگی از طریق ضریب فزاینده را دارد تا پایه پولی.

در این خصوص ابوالفضل اکرمی مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید: حجم نقدینگی تا پایان آبان ماه امسال به 530 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده که نسبت به اسفند سال گذشته 15?2 درصد رشد دشته است. این رقم در مقایسه با آبان سال گذشته 25?1 درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه هر نوع نقدینگی به هر دلیل ایجاد شود، تورم‌زا نیست و صحبت از تورم بدون لحاظ عوامل رشد آن ممکن است سبب برداشت‌های غلط از سیاست‌های اجرایی شود، گفت: از نظر کیفی عوامل موثر بر رشد نقدینگی ترکیب بهتری داشته است، حجم رشد نقدینگی در آبان ماه سال گذشته 18?8 درصد بوده که این عدد در آبان ماه امسال 3?6 درصد کمتر است.

معمولا نقدینگی از دو محل پایه پولی و ضریب فزاینده رشد می‌کند و بخش عمده نقدینگی در سال جاری از محل افزایش ضریب فزاینده پولی بوده است.

در ادبیات اقتصادی گفته می‌شود اگر رشد نقدینگی ناشی از رشد ضریب فزاینده پولی باشد مطلوب است،ضریب فزاینده موجب رشد نقدینگی می‌شود، اما این رشد از پولی که در درون چرخه وجود داشت تامین شده است.

وی با بیان اینکه بانک‌ها در این مدت با گردش نقدینگی که در اقتصاد ایجاد کرده‌اند، زمینه رشد نقدینگی از محل پایه پولی را فراهم کرده‌اند، افزود: تقریبا پول جدیدی در مدت 8 ماهه به اقتصاد تزریق نشده است و پایه پولی رشد نکرده است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی در خصوص ضریب فزاینده گفت: عدد ضریب فزاینده در پایان آبان ماه به 5?487 رسید که 16?2 درصد در مدت 8 ماهه اخیر رشد داشته در حالی که رشد ضریب فزاینده در مدت مشابه سال گذشته 4 درصد بوده است.

به گفته وی رشد ضریب فزاینده در آبان ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته 13 درصد برآورد شده است.

اکرمی با تاکید بر اینکه پایه پولی در سال جاری کنترل شده است،‌ گفت: هدف بانک مرکزی این است که بانک‌ها با استفاده از پول‌های موجود در اقتصاد منابع را برای بخش‌های مختلف اقتصادی تجهیز کنند تا تنها ضریب فزاینده افزایش یابد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ایران ظرفیت رشد نقدینگی متناسب با نیاز خود و بدون نیاز به منابع بانک‌ مرکزی را دارد، تصریح کرد: برنامه‌‌ریزی بانک مرکزی استفاده از پول‌های موجود در تامین مالی اقتصاد و پوشش تقاضای نقدینگی است.

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با اشاره به شرایط رکود و تورم در اقتصاد ایران، اظهارداشت: یکی از راهکارهای از بین بردن رکود در اقتصاد رشد نقدینگی است اما برنامه بانک مرکزی در این زمینه عدم افزایش رشد پایه پولی و رشد نقدینگی از محل رشد ضریب فزاینده پولی است.

برای افزایش ضریب فزاینده بانک مرکزی نرخ سپرده قانونی را افزایش نداد و نرخ‌های موجود همانند سال 90 است اما وقتی ترکیب سپرده‌ها از بلند مدت به میان مدت و کوتاه مدت تغییر می‌کند، نرخ سپرده قانونی متفاوت می‌شود.

نسبت سپرده قانونی ارتباط معکوسی با نوع سپرده‌ها دارد و اگر سپرده‌ها به سمت دوره‌های میان مدت و کوتاه مدت حرکت کند، نرخ سپرده قانونی افزایش می‌یابد.

عامل دوم تاثیرگذار بر ضریب فزاینده میل به نقدینه‌خواهی مردم است زیرا هر چقدر به سمت بانکداری الکترونیک و پول نقد حرکت کنیم، ضریب فزاینده پولی رشد خواهد کرد.

این مقام مسئول در بانک مرکزی افزود: همچنین به هر میزان که بانک‌ها حجم ذخایر مازاد خود را کاهش دهند، به رشد ضریب فزاینده پولی کمک می‌کند.

وی با اشاره به وضعیت پایه پولی در آبان ماه امسال، گفت: پایه پولی در آبان ماه امسال نسبت به آبان سال گذشته 10?7 درصد رشد داشته اما آبان ماه نسبت به اسفند سال گذشته رشد پایه پولی حدود صفر بوده است؛ این در حالی است که رشد پایه پولی در آبان 91 نسبت به آبان 90 حدود 33?4 درصد رشد داشته است.

 

مدیرکل اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه کنترل پایه پولی، تاثیر بسیار قابل توجهی در مهار تورم دارد، افزود: یکی از علل اصلی رشد 33?4 درصدی پایه پولی در آبان 91 نسبت به آبان 90، رشد بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی بوده است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( پنج شنبه 92/11/24 :: ساعت 9:11 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 14
>> بازدید دیروز: 113
>> مجموع بازدیدها: 557799
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب