سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دل احمق در دهانش و دهان حکیم در دلش است . [امام عسکری علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آشنایی با کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم + زندگی نامه (2)

محمدرضا عارف؛ معاون اول دولت اصلاحات

"محمد رضا عارف" در سال 1330  در خانواده‌ای مذهبی در شهر یزد به دنیا آمد و در فرهنگ دینی و علمی این شهر مذهبی پرورش یافت.
 پدر وی حاج میرزا احمد عارف  یکی از بازاریان اصیل و سرشناس و از چهره‌های مذهبی. مردمی و محبوب یزد  و  همچنین از خادمین شهیر حضرت سیداشهدا است که مجالس روضه خوانی و روشنگری منزل وی در شهر یزد که در سال‌های قبل و بعد از انقلاب به عنوان پایگاه دانشجویان، دانشگاهیان و فرهیختگان انقلابی یزد و کشور به شمار می‌آمده است. 
عارف  پس از کسب رتبه اول ریاضی کشور در سال 1348 با اخذ دیپلم ریاضی در سال 49 وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران و در سال 1354 با کسب معدل 91 /3 و رتبه اول فارغ التحصیل شد. در دوران تحصیل در دبیرستان و دانشگاه درکنار نیروهای مسلمان و انقلابی ضمن فعالیت و مبارزات سیاسی ـ مذهبی به تبلیغ اندیشه امام خمینی (ره) و توزیع رساله معظم له پرداخت. 
در سال 1352 توسط کمیته مشترک ضد خرابکاری ساواک دستگیر شد.
وی با استفاده از بورس تحصیلی دانشگاه صنعتی اصفهان برای ادامه تحصیل عازم آمریکا شد و در سال 1355 مدرک فوق لیسانس مخابرات با معدل کامل 4 و در سال 1359 مدر ک دکترای برق رااز دانشگاه استانفورد نیویورک دریافت کرد.
عارف پس از پیروزی انقلاب اسلامی سمت‌های مختلفی را در شرکت مخابرات، وزارت فرهنگ وآموزش عالی و دانشگاه تهران عهده دار شد و از شهریور 1376 تا خرداد 1379 به عنوان وزیر پست و تلگراف و تلفن سپس به عنوان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در نهایت از سال 1380 تا 1384 به عنوان معاون اول خاتمی و دولت اصلاحات انجام وظیفه کرد. 
وی همچنین استاد درجه یک دانشگاه‌های صنعتی شریف، تهران و صنعتی اصفهان با هدایت بیش از 40 پایان نامه دکترا و فوق لیسانس، تدریس در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا 5 درس کارشناسی و 6 درس تحصیلات تکمیلی و نظریه پرداز مطرح شبکه‌های مخابراتی که یک شبکه جهانی هم به نام ایشان "Aref" ثبت شده است، میباشد.
عارف  در راه اندازی دکترای برق در دانشگاه‌های تربیت مدرس، صنعتی اصفهان،  دانشگاه یزد و ... نیز  نقش داشته است.
 وی همچنین چند سالی را به صورت افتخاری و با توجه به علاقه‌ای که به مردم و فرهنگ اصفهان دارد در دانشگاه صنعتی این شهر به تدریس، پژوهش و خدمت به علم، فرهنگ و دانشجویان و دانشگاهیان این خطه از مملکت پرداخته است.
 ترجمه 3 کتاب تخصصی که یکی از آنان بعنوان کتاب سال 1369 معرفی شد و تالیف و یا ارائه بیش از 40 مقاله علمی را می‌توان از جمله افتخارات علمی وی عنوان کرد.
عارف قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در  برگزاری جلسات مذهبی مشارکت داشت و عضو انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا 1354 تا 1359 بوده است.
وی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  معاون شرکت مخابرات در سال‌های 1359 تا 1360 ، سرپرست شرکت مخابرات، معاون دانشجویی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، معاون آموزش وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1361 تا 1362، قائم مقام وزارت فرهنگ و آموزش عالی، معاون آموزشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی 1362 تا 1363، مشاور آموزشی،قائم مقام وزیر در هیات های ممیزه 1369 تا 1376، رییس دانشگاه تهران 1373 تا 1376، وزیر پست و تلگراف و تلفن از سال 1376 تا خرداد 1379 ،  معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ازسال 1379 تا شهریور 1380 ، معاون اول دولت اصلاحات را برعهده داشته است.
 حمیده مروج همسر محمد رضا عارف پزشک متخصص پوست است، وی پیش از این درباره چگونگی ازدواجش با عارف گفته بود: قبل از انقلاب دکتر عارف دبیر انجمن اسلامی ایران در آمریکا و از فعالان سیاسی بود. دکتر عارف نامه‌ای به انجمن‌های ایران می‌نویسد که در آن خواسته بود دختری را برای ازدواج با او معرفی کنند و ویژگی‌های همسرش از جمله این بود که همشهری او یعنی یزدی باشد.
عارف در 28 اسفندماه 91 با شعار انتخاباتی معیشت، منزلت و عقلانیت برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری رسما اعلام کاندیداتوری کرد. (مشروح خبر را اینجا بخوانید )
 پس از این مکاتبه با انجمن‌های اسلامی دانشجویان، حمیده مروج که در آن زمان 21 ساله بوده و تمام ویژگی‌های مورد نظر دکتر عارف را داشته به او معرفی می‌شود و با هم ازدواج می‌کنند.
 حاصل ازدواج محمدرضا عارف و حمیده مروج سه فرزند پسر است. 
خانم مروج می‌گوید وقتی برای خرید به مغازه‌ای می‌رویم دکتر عارف داخل مغازه نمی‌آید و من خودم به تنهایی تمام خریدها را انجام می‌دهم، حتی کفش و لباس ایشان را هم خودم می‌گیرم، چون ایشان نمی‌خواهند با فروشندگان مواجهه شوند.
مروری بر چند مواضع انتخاباتی عارف
اگر آیت‌الله هاشمی دقیقه 93 هم ثبت‌نام کند خوشحال می‌شوم و کنار می‌کشم 
تورم را یک رقمی می‌کنم/ اصلاح‌طلب هنجار‌شکن نیست



"سید محمد غرضی" از همراهی امام خمینی(ره) تا تصدی استانداری خوزستان

سید محمد غرضی در سال 1320 در اصفهان، متولد شد.
غرضی بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در سال 1340، به دانشکده فنی دانشگاه تهران راه یافت و موفق به دریافت درجه فوق لیسانس در رشته الکترونیک شد. 
وی در سال‌های 1346 و 1347 برای گذراندن دوره‌های تخصصی انتقال و توزیع نیروی برق، عازم فرانسه شد. 
غرضی، در سال 1350، به دلیل مخالفت با برنامه‌های رژیم منحوس پهلوی به زندان افتاد و از سال 1353، زندگی سیاسی خود را آغاز کرد و در سال 1355، برای ادامه مبارزات به خارج از کشور رفت و مدتی را در نجف اشرف به مبارزه ادامه داد. 
وی، پیش از ترک کشور، به عضویت سازمان مجاهدین خلق ایران در آمده بود. از آن پس، تا رفتن حضرت امام خمینی(ره) به پاریس و بازگشت ایشان به ایران، همراه امام(ره) بود. 
غرضی پس از پیروزی انقلاب ایران سمت‌های مختلفی را در سپاه پاسداران، استانداری کردستان و استانداری خوزستان عهده‌دار شد. 
وی در دولت میرحسین موسوی وزیر نفت و در دولت اکبر هاشمی رفسنجانی وزیر پست، تلگراف و تلفن بود. 
سید محمد غرضی همچنین نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی بوده است. 
وی 19 اردیبهشت 1392 با حضور در ساختمان وزارت کشور برای کاندیداتوری در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کرد.

محمدباقر قالیباف، از راه اندازی سامانه 110 در نیروی انتظامی تا هشتمین شهردار برتر دنیا





"محمدباقر قالیباف" در شهریورماه سال 1340 در شهر ییلاقی طرقبه در خانواده‌ای مذهبی متولد شد. 
پدر وی از کسبه قدیم و از معتمدان دیار خود بود. وضعیت متوسط زندگی باعث شد تا قالیباف از همان ابتدا و در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد هم  اهتمام ورزد.
اولین حضور اجتماعی وی در سن 16 سالگی و با حضور در سخنرانی‌های شهید کامیاب، آیت‌الله خامنه‌ای، شیخ علی تهرانی، شهید هاشمی‌نژاد و شهید دیالمه در مساجد بزرگ مشهد از جمله کرامت، امام حسن مجتبی(ع) و موسی الرضا(ع) رقم خورد. 
یافته‌های وی در این منبرنشینی‌ها و فضای پر تلاطم آن روزهای انقلاب که با مطالعه کتاب‌ها و اعلامیه‌های مختلف همراه بود سمت و سوی فکری قالیباف را شکل داد.
باورهای دینی ایجاد شده در ایشان باعث شد تا به کمک چند تن از هم کلاسی‌های دبستانی، انجمن اسلامی دانش آموزان را راه‌اندازی کنند که این انجمن هسته اولیه انجمن اسلامی دانش آموزان خراسان و بعد کشور شد.
در همین ایام (سال 1356) بود که زلزله طبس روی داد. این حادثه مقارن با زمانی بود که رژیم پهلوی بیشتر به فکر سرکوب انقلابی‌ها بود تا کمک به زلزله‌زده‌ها، بدین ترتیب مردم خود دست به کار شدند و دکتر قالیباف کمک‌های مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد. قابلیتهای وی در انجام این کار به حدی بود که در شورای ساخت طبس، عهده دار ساخت قسمتی از این شهر شد.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تحرکات گروه‌های مخالف داخلی به اوج خود رسیده بود به طوری که انقلاب نیاز به پاسداری داشت؛ بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. بدین ترتیب قالیباف نوجوان در سال 58 و در سن 18 سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیت‌هایی که از خود نشان داد در سال 1361به عنوان فرمانده تیپ امام رضا (ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر 5 نصر خراسان انتخاب شد.
 خطبه عقد قالیباف نیز یک سال بعد و در سال 1362 توسط امام خمینی (ره) خوانده شد که حاصل این ازدواج 3 فرزند است.
 قالیباف به همراه لشکر 5 نصر در اغلب عملیاتهای دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب پرداخت و برادر وی شهید حسن قالیباف نیز از نیروهای تحت فرماندهی قالیباف بود که در عملیات کربلای 4 به فیض شهادت نائل شد.
 پس از جنگ فرماندهی لشکر 25 کربلا را عهده‌دار بود که  زلزله عظیم منجیل اتفاق افتاد. در این واقعه تمام راههای ارتباطی بین تهران و شمال بسته شده بود. این لشکر به همراهی قالیباف با طی 15 کیلومتر پیاده‌روی اولین گروهی بود که خود را به محل حادثه رسانید و گروههای امداد و نجات اولیه توسط آنان تشکیل شد.
در سال 1373مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) را پذیرفت. پروژه‌هایی همچون راه آهن 165 کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به 5 استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات وی در این دوره مدیریت است.
درکنار این فعالیتها نیز در رشته جغرافیای سیاسی تا مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. در سال 1376 به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و باور بر تخصص‌گرایی باعث شد تا با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی در ایران و فرانسه مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد.
وی هم اکنون نیز به صورت مرتب به عنوان خلبان هواپیمای ایرباس در شرکت هواپیمایی ایران ایر پروازهایی را انجام می‌دهد. قالیباف در همین ایام در کنکور دکتری شرکت کرده و در دانشگاه تربیت مدرس پذیرفته شد و در سال 1380 از  تز دکتری‌اش با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیات علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیاردانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول است.
 قالیباف در سال 1379 مجدداً با حکم مقام معظم رهبری فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد، در دوره فرماندهی وی در نیروی انتظامی، سامانه 110 راه‌اندازی و تاسیس شد که ابتکار او محسوب می‌شود. در این دوره تلاش شد تا با اعتمادسازی در بین مردم، سبقه نامناسب نیروی انتظامی در اذهان عمومی بهبود یابد. از جمله دیگر دستاوردهای وی در این دوره می‌توان به گسترش استفاده از عنوان پلیس، تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا مانند مرسدس بنز و تویوتا، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس 10+ و مرکز نظارت همگانی مردمی 197 نام برد.
 قالیباف در سال 1383 به عنوان نماینده حجت السلام سید محمد خاتمی (رییس جمهور وقت) و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز منصوب شد. 
در این دوره بود که قاچاق سیگار تقریبا از بین رفت و چند اسکله که برای قاچاق کالا استفاده می شد، کشف شد. 
وی همچنین دادگاه ویژه جرایم قاچاق کالا و ارز را راه ‌ندازی کرد که پرونده های مهمی همچون فرودگاه پیام و قاچاق خودرو در این دادگاه بررسی شد. 
قالیباف در سال 1384 در انتخابات ریاست جمهوری به صورت مستقل وارد صحنه انتخابات شد و در اولین تجربه انتخاباتی خود با کسب 4?07 میلیون رای تجربه موفقیت آمیزی را در اولین دوره شرکت خود در صحنه‌های انتخاباتی کسب کرد و بالاتر از چهره‌هایی چون مصطفی معین، علی لاریجانی و مهرعلیزاده قرار گرفت.
وی در سال 1384 با رای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و در سال 1388 نیز مجدداً با حکم این شورا در سمت خود ابقا شد. اعتمادسازی در بین مردم و کاربردی کردن دین در اداره جامعه ذیل تبدیل شهرداری از نهادی خدماتی به اجتماعی و کوتاه کردن فاصله جنوب از شمال تهران هدف اصلی وی در این دوره مدیریت است که با رویکرد محله‌محوری در حال انجام است.
با همین نگاه و بهره‌گیری از فرهنگ دفاع مقدس پروژه هایی همچون بزرگراه طبقاتی و تونل صدر – نیایش، تونل توحید، پل جوادیه، بوستان بزرگ ولایت، رود دره فرحزاد (بوستان نهج البلاغه)، ایجاد شبکه بی‌آرتی، سرعت بخشیدن به توسعه مترو و ... در تهران شکل گرفته است. 
قالیباف در سال 1387 برابر با سال 2008 میلادی از طرف سایت شهرداری‌های جهان به عنوان هشتمین شهردار برتر دنیا معرفی شد. در سال 2010 میلادی کلانشهر تهران برای اولین بار در یکی از شاخصهای توسعه شهری مفتخر به کسب رتبه، از یک سازمان معتبر بین‌المللی شد. تهران در آن سال در حوزه حمل و نقل به عنوان یکی از پنج شهر برتر دنیا از نظر حمل و نقل از سوی موسسه سیاست‌های حمل و نقل و توسعه موسوم به ITDP شد. همچنین در سال 2011 میلادی و در دهمین اجلاس متروپلیس (اتحادیه کلانشهرها و پایتخت‌های جهان)، تهران از بین 162 کلانشهر دنیا به عنوان شهر برتر جهان در زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان مورد تقدیر قرار گرفت.
این جایزه که معتبرترین جایزه بین المللی در زمینه مدیریت شهری در دنیاست به دلیل تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان به ویژه در زمینه توسعه حمل و نقل عمومی و بهره‌گیری از روش‌های مناسب نظیر سامانه BRT، دوچرخه‌های عمومی و … به تهران تعلق گرفت.
همچنین قالیباف تالیفات و کتب ترجمه شده هم در پرونده خود دارند که از جمله آنها می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
*حکومت محلی یا استراتژی توزیع فضایی قدرت سیاسی در ایران، منتشر شده توسط مؤسسه انتشارات امیرکبیر
*ایران و دولت توسعه‌گرا، منتشر شده توسط مرکز انتشارات وزارت امور خارجه
*خاورمیانه معاصر: تاریخ سیاسی پس از جنگ جهانی اول، منتشر شده توسط انتشارات قومس

علی‌اکبر ولایتی؛ پرسابقه‌ترین وزیر جمهورى اسلامى ایران

 

 

"علی‌اکبر ولایتی" در چهارم تیر ماه سال 1324، در رستم‌آباد، یکى از 33 روستاى شمیران در خانواده‌ای متوسط به دنیا آمد.
 ولایتى در خانواده‌اى نسبتا شلوغ (5 دختر و 1 پسر) به دنیا آمد. او کودکى آرام بود و بیشتر وقت خود را به مطالعه کتاب می‌گذراند، به طورى که در 9 سالگى، کتاب هفت جلدى اسکندر‌نامه و در کلاس پنجم ابتدایى، کتاب کلیله و دمنه را خواند. وی از نوجوانى علاقه فراوانى به کتاب‌هاى تاریخى داشت، به حدى که گاه 12 ساعت از شبانه‌روز را به مطالعه تاریخ مى‌گذراند.
 این طبیب سیاستمدار، دوران ابتدایى و دوره نخست دبیرستان را در رستم‌آباد گذراند و دوره دوم را به دبیرستان جم قلهک رفت و در سال 1342 دیپلم طبیعى گرفت. در سال 1343 در کنکور سراسرى، رتبه 49 کشورى را به دست آورد و در رشته پزشکى دانشگاه تهران پذیرفته شد و از سال 1342 در مدرسه قائمیه و سپس در دبیرستان جهان‌‌آراى قلهک تا سال 1350 به تدریس اشتغال داشت.
 ولایتی دوره تخصص اطفال را در مرکز طبى کودکان "دانشگاه تهران" و فوق تخصص بیمارى‌هاى عفونى را در "دانشگاه جان‌هاپکینز" آمریکا گذراند.
 پس از پیروزى انقلاب اسلامى، مدتى معاون وزارت بهدارى بود، در دوره اول مجلس به نمایندگى مردم تهران انتخاب شد و سپس به مدت 16 سال، در دوره‌هاى ریاست‌جمهورى مقام معظم رهبری و هاشمى رفسنجانى، به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد و از این حیث، پرسابقه‌ترین وزیر جمهورى اسلامى به شمار مى‌آید.
پس از دوم خرداد 1376، راهى بیت مقام معظم رهبرى شد و مشاور بین‌الملل ایشان گردید و هم‌اکنون نیز در این سمت خطیر انجام وظیفه مى‌کند.
 صرف نظر از این شغل مهم، علی اکبر ولایتى در چند رشته دانشگاهى به تدریس مشغول است و در بعضى از شوراهاى مهم کشورى همچون شوراى عالى انقلاب فرهنگى، مجمع تشخیص مصلحت نظام و بنیاد دایرةالمعارف اسلامى شرکت داشته و عضو رسمى است.
ولایتی که از مردان سیاسی روزگار ما است، با توجه به اینکه در یک‌ سال اخیر با گرفتن پست دبیر‌کلی مجمع جهانی بیداری اسلامی وارد فاز جدیدی از عرصه کاری خود شده است این روزها با راه‌اندازی ائتلاف سه‌گانه با "محمدباقر قالیباف" و "غلامعلی حداد عادل" در راستای ورود به انتخابات ریاست‌جمهوری در قالب یک برنامه منسجم وارد عمل شده است.



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( سه شنبه 92/3/7 :: ساعت 1:13 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 49
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556716
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب