سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آن که دورى سفر را یاد آرد ، خود را براى آن آماده دارد . [نهج البلاغه]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» تلاش برای به مسلخ کشاندن انقلاب یمن

چه کسانی از انقلاب مردم یمن در هراسند؟

پیامدهای احتمالی ناشی از پیروزی حوثی ها در یمن با واکنش قدرت های فرامنطقه ای و کشور مرتجع عربی روبرو شده است.

از زمان استیلای نیروهای انقلابی انصارالله بر یمن و تشکیل شورای ریاست جمهوری، تحولات این کشور مورد توجه جامعه بین المللی قرار گرفته است، در این بین و در حالی که کشورهای شرقی از اعلام موضعی صریح در انقلابیون کنونی پرهیز نموده اند، شماری از قدرت های غربی و کشورهای عربی نسبت به پیروزی حوثی ها در یمن ابراز موضع کرده و آن را بر خلاف موازین بین المللی دانسته اند.

رسانه های خبری در روزهای اخیر از بسته شدن سفارت عربستان سعودی، کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و بریتانیا در این کشور خبر داده اند. کشورهای فوق در کنار دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار مداخله شورای امنیت سازمان ملل جهت حل بحران این کشور شده و در پی بازگرداندن منصور هادی رئیس جمهور مخلوع این کشور هستند.

حیات خلوتی به نام یمن

کشور یمن در منطقه جنوب غربی آسیا و در شبه جزیره عربستان واقع شده است. از این کشور همواره به عنوان حیات خلوت عربستان سعودی نام برده می شود. روسای جمهور حاکم بر یمن همواره به عنوان متحدی کلیدی برای ریاض و غرب محسوب شده اند. فقر اقتصادی حاکم بر یمن و فرهنگ عشیره ای نسبتا متفاوت از سایر شیوخ خلیج فارس موجب عدم پذیرش این کشور در شورای همکاری خلیج فارس در سال های گذشته بوده است.

حضور پررنگ شیعیان زیدی در این کشور که قریب به چهل درصد از جمعیت یمن را به خود اختصاص داده اند، همواره به عنوان یک دغدغه از سوی ریاض نگریسته می شده است، چرا که مناطق جنوبی عربستان نیز شاهد حضور نسبتا پررنگ شیعیان زیدی بوده و هرگونه تحرک از سوی زیدیون یمنی که در مناطق شمالی این کشور و همجوار با مرزهای عربستان زیست می نماید می تواند مخاطرات امنیتی را برای سعودی ها در پی داشته باشد. همین امر موجب اتخاذ دو رویکرد از سوی عربستان جهت مهار آنها شده است. حمایت از روسای جمهور دیکتاتور در سرکوب شیعیان و همچنین رواج اندیشه تکفیری در این کشور همواره مد نظر آل سعود قرار داشته است، از همین روست که القاعده حاکم بر یمن به عنوان یکی از قدرتمندترین شعب این گروه تروریستی در جهان محسوب می شود. ضعف اقتصادی حاکم بر یمن عمدتا با حمایت های مالی و تسلیحاتی همسایه قدرتمند شمالی جبران می شده است.

عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله

 

خلع عبدالله صالح از قدرت و ناکارآمدی منصور هادی در تحقق اهداف انقلابیون به مرور زمینه نارضایتی هرچه بیشتر اقوام یمنی را در پی داشت. در این بین شیعیان زیدی یمن که به عناوینی همچون حوثی ها و انصارالله نامیده می شوند پس از دهه ها سرکوب، از لاک دفاعی خارج شده و با بهره گیری از فضای موجود در پی احقاق حقوق پایمال شده خویش برآمدند. همراهی شماری از قبائل یمنی با خواست حوثی‌ها زمینه قدرت گیری روزافزون را برای آنها فراهم نموده تا آن که در ماه‌های گذشته موفق به تصرف صنعا پایتخت یمن گردیدند.

پیامدهای قدرت گیری انصارالله

سقوط ناگهانی صنعا توسط انقلابیون یمنی با بهت و حیرت جامعه بین المللی و بویژه کشورهای محافظه کار عرب مواجه گردید. تثبیت موقعیت شیعیان زیدی در یمن بی شک پیامدهای گسترده ای را برای کشورهای منطقه ای و فرامنطقه ای در پی خواهد داشت. سیستم پادشاهی و محافظه کارانه حاکم بر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس فضایی را مهیا نموده تا آنها نسبت به هرگونه دگرگونی اندک در تحولات منطقه واکنش نشان دهند، همچنان که وقوع بیداری اسلامی با نگرانی از سوی آنها نگریسته شد. فقدان مشروعیت مردمی و وجود رژیم های خودکامه موجب شد که کشورهای فوق در پی مقابله با بیداری اسلامی برآمده و ضمن ایستادگی در برابر آن موجب انحراف آن گردند.

کارشناسان حوزه منطقه براین باورند که پیروزی کنونی حوثی‌ها در یمن بدون تردید با سکوت سایر شیوخ خلیج فارس همراه نخواهد بود و کشورهای فوق اقدام به مقابله با انقلابیون یمنی خواهند کرد. فراخوانی سفرای عربستان و برخی کشورهای عربی منطقه اولین اقدام آنها در این زمینه محسوب می‌شوند. تحمیل تحریم بر انقلابیون، قطع حمایت‌های مالی، تلاش برای اعمال فشار از طریق نهادهای بین المللی و گسیل هرچه بیشتر تروریست‌های تکفیری از اقداماتی که در آینده یمن شاهد آن خواهیم بود.

حوثی‌ها به داشتن مواضع ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی شهره‌اند

 

تثبیت موقعیت نیروهای انصارالله که هم اکنون بر سیطره خویش بر سراسر یمن افزوده و علاوه بر صنعا برخی شهرهای استراتژیک دیگر را نیز تصرف نموده‌اند پیامدهای را نیز برای قدرت های غربی در پی خواهد داشت. رهبران این جنبش و بویژه عبدالملک الحوثی به عنوان چهره ای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی در جامعه بین المللی شناخته می شوند، طبعا ارتقای موقعیت حوثی ها در یمن این کشور استراتژیک را از زیر هیمنه ایالات متحده خارج خواهد ساخت. نیروهای آمریکایی و بویژه هواپیماهای بدون سرنشین آنها سال‌هاست که به طور مکرر و تحت عناوینی همچون مبارزه با تروریسم اقدام به انجام عملیات در خاک یمن می نمایند.

نزدیکی فکری حوثی ها به رهبران محور مقاومت

از زمان تصرف صنعا توسط انقلابیون، مقامات کاخ سفید و پنتاگون در کنار هم پیمانان اروپایی شان بارها و بارها به محکوم نمودن این اقدام مبادرت ورزیده و خواستار عقب نشینی آنها از صنعا و بازگشت مجدد منصور هادی به قدرت هستند. تعطیلی سفارت آمریکا، فرانسه و بریتانیا در این راستا ارزیابی شده و احتمالا در آینده شاهد اقدامات بیشتری جهت تضعیف نیروهای انقلابی یمن خواهیم بود. فعالیت گسترده تروریست‌های تکفیری در عراق و سوریه و بی ثباتی در سایر نواحی منطقه در کنار حضور پررنگ القاعده در یمن موجب در پیش گرفتن احتیاط در رابطه با چگونگی برخورد با حوثی ها از سوی آمریکا شده است. ایالات متحده نگران آن است که با سرکوب حوثی ها، فضایی مساعد را برای حضور تروریست ها در یمن مهیا نماید و این امر بیش از پیش منافع آمریکا را در سطح منطقه به خطر خواهد انداخت.

نگرانی از تقویت محور مقاومت

نزدیکی فکری رهبران جنبش انصارالله با اعضای محور مقاومت را شاید بتوان مهمترین نگرانی غرب، کشورهای عربی و رژیم صهیونیستی دانست، امری که بوضوح می توان آن را در سخنان مقامات رژیم صهیونیستی در واکنش به پیروزی انصارالله در یمن مشاهده کرد. اسرائیل نگران آن است در صورت تداوم استیلای حوثی ها بر یمن علاوه بر تقویت جایگاه ایران در سطح منطقه، احتمال به مخاطره افتادن منافع اقتصادی این رژیم بیش از پیش متصور است. شماری زیادی از کشتی‌های اقتصادی و نظامی این رژیم جهت دسترسی به مناطق جنوبی و شرقی آسیا و همچنین نیمه جنوبی آفریقا می بایست از تنگه باب المندب یمن عبور نمایند. امری که با تثبیت قدرت نیروهای انقلابی احتمالا به خطر خواهد افتاد.

از زمان وقوع انقلاب اسلامی در ایران، کشورهای عربی و غربی همواره نگران اشاعه افکار انقلابی این کشور در سطح منطقه بوده اند. شکل گیری محور مقاومت در سال های اخیر که هدف اصلی خویش را بر آزادسازی سرزمین های فلسطینی قرار داده است، موجب نگرانی بیش از پیش اعراب و صهیونیست ها شده است. قدرت گیری حوثی ها در یمن بی شک به تقویت محور فوق خواهد انجامید.

برآوردی از اظهارات مقامات انصارالله و اشعار انقلابی نیروهای وابسته به آن به وضوح نشان از تقویت جایگاه ایران و اعضای مقاومت در منطقه دارد، مقاومتی که هم اکنون با حضور جمهوری اسلامی، سوریه، عراق، حزب الله، حماس و الحوثی‌ها می رود که بیش از گذشته به منافع آمریکا و کشورهای مرتجع عرب در سطح منطقه آسیب رساند.

منبع: فرهنگ نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( شنبه 93/11/25 :: ساعت 4:6 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 111
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556778
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب