سفارش تبلیغ
صبا ویژن
برترین دانش، آرامش و بردباری است . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» برداشت 65000000000000 تومان از جیب ملت

برداشت‌های غیرقانونی دولت از صندوق توسعه ملی؛

635876680513033741

27 ماه پیش بود که صفدر حسینی برای اولین بار به ساختمان صندوق توسعه ملی آمد. او قرار بود سومین رئیس صندوق توسعه ملی و نخستین نماینده دولت روحانی در این صندوق باشد. صفدر حسینی که در دولت اصلاحات حضور در وزارت کار و وزارت امور اقتصادی و دارایی را تجربه کرده بود، از اصلی ترین گزینه های بازگشت به این دو وزارتخانه در دولت یازدهم بود، اما به نظر می رسد که از میان پیشنهادهای مختلفی که در کابینه حسن روحانی داشت، ترجیح داد تا مسیر صندوق توسعه ملی را پیش بگیرد، صندوقی که رئیس اش به کسی به پاسخگو نیست!

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی، در حالی در ماههای اولیه فعالیت دولت روحانی ریاست این صندوق را بر عهده گرفت که در سالهای گذشته مدام از عملکرد این صندوق در دولت احمدی نژاد انتقاد می کرد. او عقیده داشت صندوق در دولت احمدی نژاد مورد دست درازی های متعدد دولت قرار می گیرد و استقلال چندانی ندارد.

اما دست بر قضا یکی از منتقدان پر و پاقرص عملکرد صندوق توسعه ملی در دولت احمدی نژاد با تغییر دولت و حضور حسن روحانی در پاستور، رئیس صندوق توسعه ملی شد، تا همه انتظار سالهای درخشانی را برای صندوق توسعه داشته باشند.

اما صندوق توسعه ملی با آمدن صفدر حسینی نه تنها با انضباط تر از گذشته عمل نکرد، بلکه بنا به آمار، بی انضباط ترین و ناکارآمدترین سالهای فعالیت صندوق توسعه ملی با حضور او رقم خورد.

فستیوالی از برداشتهای غیرقانونی در صندوق توسعه ملی در دولت یازدهم

هنور چند ماه از آمدن صفدر حسینی به صندوق توسعه ملی نگذشته بود که نخستین برداشت بزرگ دولت تدبیر و امید از منابع صندوق توسعه ملی اتفاق افتاد. در روزهای پایانی اسفند 92، بنا بر آماری که در ماههای بعد توسط دیوان محاسبات و مجلس شورای اسلامی منتشر شد، دولت روحانی 4.1 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. دولتمردان ابتدا این برداشت را تکذیب کردند، اما در نهایت با وجود حواشی زیادی که بعد از این اتفاق برای صندوق توسعه ملی ایجاد شد، دولت و مجلس نتوانستند توضیحات شفاف و مشخصی را در خصوص علل این برداشت ارائه دهند.

هنوز حواشی برداشت اول از صندوق توسعه ملی تمام نشده بود که خبر آمد دولت باز هم برای تامین منابع مالی مورد نیاز خود دستش را در جیب صندوق توسعه ملی کرده و این بار 1.2 میلیارد دلار برداشت کرده است. این بار دولت نتوانست برداشت خود از صندوق توسعه ملی را کتمان کند ولی قول داد که این پول را تا پایان سال 93 به حساب صندوق توسعه بازگرداند. وعده ای که ظاهرا هیچ گاه تحقق پیدا نکرد. این برداشت هم مانند برداشت اول انتقادات زیادی را به عملکرد صندوق توسعه وارد کرد و در نهایت علی طیب نیا برای پاسخ به سوالات نمایندگان به صحن علنی مجلس رفت که البته توانست نمایندگان مجلس را در این خصوص قانع کند.

اما برداشت بعدی از منابع صندوق توسعه ملی را خود صفدر حسینی لو داد. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی که به نظر می رسید دل چندان خوشی از امانت داری سیف و مدیران بانک مرکزی از منابع صندوق توسعه ملی نداشت، در اتاق بازرگانی تهران، سفره دل خود را باز کرد و با بیان انتقاداتی تند و بی سابقه از بانک مرکزی، خبر از برداشت 12 میلیارد دلاری از منابع صندوق توسعه ملی را داد. وی که با لحنی بی سابقه و عصبانی صحبت می کرد صراحتا سیف و مدیرانش را نسبت به منابع توسعه ملی نامحرم دانست و از نامه گلایه آمیز خود به حسن روحانی در خصوص بی انضباطی های مکرر دولت در برداشت از صندوق توسعه ملی پرده برداشت. نامه ای که امروز با وجود گذشت بیش از 120 روز همچنان از سوی رئیس دولت بی پاسخ باقی مانده است.

دولت روحانی چقدر از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است؟

با یک حساب سرانگشتی می توان دریافت که دولت حسن روحانی که مکرر شعار حراست از منابع صندوق توسعه ملی را سرمی‌داد، چیزی در حدود 17.3 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کرده است. این عدد در تاریخ فعالیت صندوق توسعه ملی (و صندوق های توسعه ای در این شکل و شمایل در کشورهای دیگر دنیا)، بی نظیر است و یک رکورد عجیب برای دولت تدبیر و امید به دست می آید.

 اگر این 17.3 میلیارد دلار را با دلار 3700 تومانی امروز محاسبه کنیم، متوجه می شویم که این صندوق حدود 65 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را در مدت زمان کمتر از دو سال هدر داده است.


صندوقی نیمه تعطیل و کم بازده!

به گزارش نسیم آنلاین، عملکرد این صندوق هم بسیار بحث برانگیز و مورد انتقاد بوده است، به طوری که برخی اقتصاددانان بعد از بررسی اعداد و ارقام تسهیلات تخصیص داده شده توسط این صندوق به بخشهای مختلف اقتصاد کشور به این نتیجه رسیده اند که صفدر حسینی عملا این صندوق را تعطیل کرده و به هیچ کدام از وعده های پر طمطراق روز اول خود عمل نکرده است.

به عنوان مثال این صندوق در 93، 12 طرح را به تصویب رسانده که نصف تسهیلات همین طرح‌‌ها را هم پرداخت نکرده است!

 

با این وجود ساختار صندوق توسعه ملی به دلیل وجود نمایندگانی از هر سه قوه و همچنین قائل شدن حق رای برای نمایندگان مجلس این امکان را می دهد که مورد نظارت جدی بهارستان نشینان قرار گیرد، اما به نظر می رسد روند نظارت از سازمان تحت امر صفدر حسینی هم چندان رضایت بخش نیست. در دو سال گذشته نمایندگان مجلس نه تنها نتایج شفافی در خصوص سه برداشت بزرگ دولت روحانی از صندوق توسعه ملی ارائه نداده اند، بلکه در خصوص عملکرد انفعالی صندوق توسعه ملی هم سکوت کرده اند. البته آنها نمی توانند مستقیما عملکرد صفدر حسینی را در وابسته ترین صندوق توسعه ملی به دولت در طول تاریخ، به بوته نقد بکشند، و شاهد این هستیم که در خصوص برداشت از منابع صندوق تنها علی طیب نیا وزیر اقتصاد را به باد انتقاد گرفته اند. انتخاب صفدر حسینی توسط شخص روحانی عملا دست نمایندگان خانه ملت را در خصوص حساب کشی از رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی بسته است. باید دید سیاه ترین روزهای صندوقی که قرار بود، زندگی نسل آینده ما را تامین کند، چه زمانی پایان می یابد. فعلا که این صندوق تبدیل به قلکی برای برداشتهای متعدد دولت شده و در رکود و تعطیلی ملطلق به سر می برد.
منبع: نسیم آنلاین


نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( چهارشنبه 94/10/23 :: ساعت 11:30 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 17
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556684
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب