سفارش تبلیغ
صبا ویژن
«بهترین های امّت من، کسانی هستند که چون گرفتار بلای الهی شوند، پاکدامنی ورزند» . [ابن عبّاس ـ به نقل از رسول خدا ـ]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» فیسبوک بازی مهمتر است یا خلیج فارس؟

سوالی از مسئولان دولتی؛

فیس‌بوک‌بازی مهمتر است یا خلیج فارس؟

اینکه اکنون فیفا رسماً در اسناد خود از لیگ امارات تحت عنوان لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه یاد می‌کند، سبب می‌شود تا هر ایرانی دلسوزی، نیم‌نگاهی به پیشینه جدال بر سر اسم خلیج همیشه فارس بیندازد.

این روزها که هنوز زخم دزدیده شدن چوگان ایرانی از سوی دولت معلوم‌الحال و ضدشیعی جمهوری آذزبایجان (که از قضا نقش رعیت را به‌خوبی در برابر صهیونیست‌ها ایفا می‌کند) تازه است، به‌رسمیت شناخته شدن نام خلیج ا ل ع ر ب ی ه از سوی فیفا، مدال افتخار دیگری بر سینه مسئولان محترم ورزش و دستگاه دیپلماسی کشورمان به‌حساب می‌آید!

اینکه اکنون فیفا  درمقام فدراسیون جهانی فوتبال، رسماً در اسناد خود از لیگ امارات تحت عنوان لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه یاد می‌کند، سبب می‌شود تا هر ایرانی دلسوزی، نیم‌نگاهی به پیشینه جدال بر سر اسم خلیج همیشه فارس بیندازد.

موضوع جزایر سه گانه

امارات متحده عربی که سودای بزرگ شدن و قرار گرفتن در میان نام بزرگان را کمتر از یک دهه بعد از تأسیس خود و با حمایت از صدام در تجاوز وحشیانه به خاک ایران شروع  کرده بود، در دوران پس از آتش بس و صلح میان ایران و عراق، در نقش حامی کویت و در حقیقت به‎عنوان نوکر آمریکا برای حمله به مردم عراق به جنایات خود ادامه داد و همزمان پروژه تنش‌آفرینی درباره نام خلیج فارس و جزایر سه‌گانه ایرانی را کلید زد.

حضور وزیر خارجه امارات در ایران

هنوز دیرزمانی از حضور وزیر خارجه امارات در ایران نمی‌گذرد، حضوری که یک سوال بی‌جواب را در ذهن مردم ایران به‌جا گذاشت و آن هم عدم استفاده مسئولان دیپلماسی خارجی از نقشه منطقه در پشت سر خود بود.

در سال‌های گذشته کمابیش رسم بود که در دیدارهای خارجی مسئولان، نام خلیج فارس در پشت سر دیدارکنندگان دیده می‌شد اما در سفر اخیر وزیر خارجه امارات به ایران، این امر محقق نشد و تنها شمخانی در مقام دبیر شورای عالی امنیت ملی بود که در اقدامی تحسین‌برانگیز، نام خلیج فارس را در حضور این مقام به نمایش گذاشت.

فوتبالیست‌هایی که به پول تعصب ندارند!

البته در این میان جای گله از بعضی ورزشکاران ایرانی خصوصاً فوتبالیست‌ها وجود دارد. سودای دستمزدهای کلان و تمرین‌های کم‌زحمت و هزار وسوسه دیگر سبب شده است که بازیکنان ما عموماً حضور در لیگ‌های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس را یک آرزو دانسته و برای رفتن به باشگاه‌های آنها خصوصاً باشگاه‌های امارات، از یکدیگر سبقت بگیرند.

البته در اینکه صحبت از عناصری همچون  «تعصب» و «غیرت ایرانی»، همواره پای ثابت مصاحبه این عزیزان و نوت‌ها و عکس‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی محسوب می‌شود شکی نیست و البته به همین دلیل، بعید نیست که عزیزان مورد نظر تنها با هدف کمک به پیشرفت فوتبال امارات به این کشور رفته باشند و درج نام لیگ خلیج ا ل ع ر ب ی ه روی پیراهن‌های آنها نیز، نشان‌دهنده عدم تعصب این عزیزان به بالاتر بردن تعداد صفرهای حساب بانکی‌شان باشد!

سکوت معنادار رسانه‌های معتدل!

جالب اینجاست که رسانه‌های مدعی «اعتدال» و آنها که از «تدبیر» و «امید» برای خود و همفکرانشان اقدام به ساخت سنگری مستحکم کرده‌اند، چنان بی‌سروصدا از کنار رسمیت یافتن نام جعلی خلیج ال ع ر ب ی ه گذشتند که گویی اتفاق خاصی نیفتاده است. اما راز این برخورد اسرارآمیز در کجاست؟ شاید اصطلاح عامیانه «ماستمالی کردن» بتواند گوشه‌ای از ناگفته‌ها را در این زمینه بازگو کند.

به کدام «تدبیر» دستگاه دیپلماسی «امید» داشته باشیم؟

همین چند هفته قبل بود که «سپ بلاتر» رییس فیفا وارد ایران شد. فوتبالیست‌ها از هم سبقت گرفته و حتی دعوا راه انداختند که کدام‌شان زودتر به استقبال ایشان برود و یا در سالن‌همایش‌های صداوسیما، خدمت ایشان شرفیاب شود! البته بنا به شغل و اقتضائات حرفه این عزیزان، خرده چندانی نمی‌توان گرفت چرا که اصولاً آنها وظیفه رسمی در برابر بعضی مسایل ندارند.

از سوی دیگر اما مسئولان ما فوراً «سپ بلاتر» را دوره کردند. «معصومه ابتکار» به‌عنوان رییس سازمان محیط زیست و معاون «حسن روحانی»، از فرصت استفاده کرد و نام نامأنوس یوزپلنگ را رسماً به‌عنوان نماد تیم ملی ایران در مسابقات جام‌جهانی معرفی کرد. مسئولان فدراسیون فوتبال هم اگر چه کوشیدند تا موضوع خلیج ا ل ع ر ب ی ه به گوش «بلاتر» نرسد اما نهایتاً وی از موضوع دلخوری ایرانیان باخبر شد و نهایتاً هم کار خودش را کرد!

فرصت سوزی در «فوتبال ساحلی»

مدت زیادی از حماسه‌آفرینی ورزشکاران رشته فوتبال ساحلی کشورمان در امارات متحده نمی‌گذرد و آنها در این کشور موفق شدند مقام قهرمانی جهان را به دست آورند و البته مسئولان محترم دولت «راستگویان» هم کوشیدند اعلام کنند که «جداسازی سیاست از ورزش» حاصل پیروزی‌های اخیر ورزشی، آن هم در 100 روز اول عمر دولت است! اما همگان می‌دانند که قهرمانی جهان در 100 روز که سهل است، در 200 و 300 و 400 روز هم حاصل نمی‌شود و هماهنگی و برنامه‌ریزی و مدیریت بلندمدت را طلب می‌کند.

البته تنها استفاده از این موقعیت عالی، به همان استفاده‌های سیاسی در گزارش‌های 100 روزه  محدود شد و هرگز این غرورآفرینی ورزشکاران ایرانی در خاک کشور مدعی امارات مورد استفاده صحیح واقع نشد؛ این در حالی بود که  این امکان و جود داشت تا در جهت هجمه تبلیغاتی بر حکام دروغگوی امارات از این فرصت استفاده شود تا هم تقدیری شایسته از این قهرمانان صورت گیرد هم و هم حساب کار دست مدعیان بیاید و بدانند با چه ملتی طرف شده‌اند.

ظرفیت‌های ورزش را ببینید لطفاً

مسئولان محترم سیاست خارجی کشورمان که اکنون افتخار خدمت در یازدهمین دولت جمهوری اسلامی را به کارنامه خود افزوده‌اند باید بدانند که ورزش دارای ظرفیت‌های بالایی برای پیشبرد اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده و همه توانایی‌های آن محدود به استفاده در سیاست داخلی و منکوب کردن رقبای سیاسی نیست.

ورزش در صورت ارج نهاده شدن به زحمات ورزشکاران و برنامه ریزی مدبرانه و تدبیرهای شایسته، می‌تواند هم امیدبخش باشد، هم به گسترش اعتدال در همه شئون جامعه کمک کند.

امید است که مسئولان وزارت خارجه و مقامات ورزشی کشورمان با حضور مسئولانه و مقابله با حرکات اهانت‌بار حکام امارات، امکان ادامه رفتارهای زشت و غیرقابل توجیه حکام این کشور کوچک را از میان بردارند.

 

منبع: فرهنگ



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( سه شنبه 92/9/26 :: ساعت 8:56 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 136
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556803
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب