سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، روشنی بخش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» رسانه‎های سعودی چگونه با سخنان یونسی علیه ایران تبلیغات کردند؟

گزارشی از عملیات گسترده «ایران هراسی» در منطقه با اسم رمزی که یونسی ابلاغ کرد!

""21-7-1391IMAGE634857212 3 " 35932656 "

مدیریت پروژه ایران هراسی، ادعایی است که محمدجواد ظریف از ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم به عنوان دستاورد سیاست خارجی دولت مطرح کرده است. با این حال و برخلاف ادعاها، اظهارات اخیر علی یونسی دستیار ویژه رئیس جمهور در امور اقلیت های مذهبی با واکنش منفی رسانه های خبری و مردم منظقه مواجه شده و موجی گسترده از  ایران هراسی را در آستانه دستیابی به فتوحاتی مهم در منطقه خاورمیانه کلید زده است.

علی یونسی روز یکشنبه 17 اسفند در «همایش بزرگ هویت ایرانی» در «مرکز همایش‌های بین‌المللی رایزن» با بیان اینکه « در حال حاضر عراق نه فقط حوزه تمدنی نفوذ ماست بلکه هویت، فرهنگ، مرکز و پایتخت ماست و این مسئله هم برای امروز است و هم گذشته.» افزود: «چرا که جغرافیای ایران و عراق غیر قابل تجزیه است و فرهنگ ما غیر قابل تفکیک است. پس ما یا باید با هم بجنگیم و یا یکی شویم.»

دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی در ادامه با تأکید بر این‌که «از منافع مردم منطقه دفاع می‌کنیم چرا که همه آنها مردم ایران هستند»، افزود: «همه کسانی که در فلات ایران زندگی می‌کنند مورد حمایت ما خواهند بود و از آنها در برابر خطر تحجر اسلامی، تکفیر و الحاد، سلطه عثمانی جدید، سلطه وهابیت، سلطه غرب و صهیونیستم دفاع می‌کنیم.» 

وی در ادامه سخنان خود گفت که «ایران از زمان تولد جهانی بوده‌است و به صورت یک امپراطوری متولد شده‌است» وی به اظهارات اخیر نخست‌وزیر اسرائیل نیز اشاره کرده و گفت: «نتانیاهو صریحاً اعتراف به عظمت و نفوذ ایران کرده‌است و گرچه مدعی شده ایران 4 کشور منطقه را بلعیده‌است اما ایران تلاش بر کمک به این کشورها داشته‌است.» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه 27 بهمن گفته‌بود که "امپراطوری ایران" در حال احیا است»

هر چند یونسی تلاش کرد در توضیحات خود اعلام کند که منظورش آنگونه که رسانه ها مطرح کرده اند، یعنی ایجاد امپراطوری ایرانی نبوده است،  ولیکن این اظهارات با واکنش شدید مقامات عراق و رسانه های عربی و بین المللی مواجهه شده و عملا عملیات بزرگ  ایران هراسی را در منطقه خاورمیانه کلید زده است.

در این اظهارات و واکنش ها آمده است:

وزارت امور خارجه عراق و «ابراهیم الجعفری» وزیر خارجه این کشور به اظهارات اخیر «علی یونسی» مشاور ویژه رئیس‌جمهوری واکنش نشان دادند.

ابراهیم الجعفری تاکید کرد که عراق به هیچ دولت و کشوری اجازه نداده و نخواهد داد که حاکمیتش را نقض کند.

وزیر خارجه عراق در واکنش به اظهارات علی یونسی دستیار ویژه حسن روحانی در امور اقلیت‌های دینی و مذهبی که از «امپراطوری ایران به پایتختی بغداد» سخن گفته، به روزنامه  "الشرق الاوسط" گفت: عراق دارای حاکمیت کامل است و به هیچ طرفی چه ایران و چه غیر از آن اجازه نداده و نخواهد داد که این حاکمیت را نقض یا در امور داخلی این کشور دخالت کند.

همچنین وزارت خارجه عراق امروز با انتشار بیانیه‌ای که وبگاه خبری "السومریه" آن را منتشر کرد، به این اظهارات واکنش نشان داد و از آن ابراز انزجار کرد.

در این بیانیه آمده است «وزارت امور خارجه عراق تعجب خود را از سخنان منسوب به شیخ علی یونسی مشاور رئیس جمهوری ایران در امور اقلیت‌ها، اعلام می‌کند.»

وزارت امور خارجه عراق ضمن «ابراز انزجار از این سخنان غیرمسئولانه» تأکید کرد: «کشور عراق حاکمیتی دارد که فرزندان آن از آن برخوردارند و روابط مثبت با همسایگان از جمله ایران دارد و عراق اجازه نخواهد داد که در امور داخلی آن دخالت یا حاکمیت ملی‌اش خدشه‌دار شود.»

روزنامه الوطن چاپ ریاض، در پی سخنان علی یونسی، مشاور رئیس جمهور ایران مبنی بر اینکه بغداد، پایتخت امپراطوری ایران است، فعالان عراقی، دیروز برپایی راهپیمایی اعتراض آمیز در مرکز بغداد را خواستار شدند.

هیات علمای مسلمین عراق نیز به رهبری حارث الضاری، در بیانیه ای، با محکوم کردن اظهارات مشاور رئیس جمهور ایران، گفت این صحبت ها، نشانه طمع ورزی های آشکار ایران است که حد و مرزی ندارد و برای تحقق این طمع ورزی ها از شرایط کنونی منطقه بهره برداری می‌کند.

محمد بشار الفیضی، سخنگوی رسمی هیات علمای مسلمین عراق در این خصوص گفت: ما بیکار نخواهیم نشست و برای توقف نفوذ ایران در عراق و منطقه، با کشورهای عربی تماس خواهیم گرفت. ما به صدور بیانیه بسنده نخواهیم کرد بلکه با تمام قوا برای ناکام گذاشتن طرح ایران، مبنی بر اشغال عراق، تلاش می‌کنیم.

احسان الماجدی، یکی از فعالان مدنی عراق نیز درباره راهپیمایی اعتراض آمیز گفت: هدف از این اقدام، دادن پیام به طرف های رسمی و طرف های حاضر در دولت است تا به دخالت های ایران در عراق پایان دهند. وی با ابراز تعجب از این مسئله که نیروهای سیاسی در عراق، دربرابر این صحبت ها موضعی جدی اتخاذ نکردند، افزود: اقدامات ما با عذرخواهی تهران از مردم عراق، تمام نخواهد شد.

عبدالقادر الجمیلی، تحلیلگر سیاسی عراق نیز درباره سخنان علی یونسی گفت: دخالت ایران در مسائل عراق، یکی از مسائل جنجالی بین قدرت های سیاسی و طرف های حاضر در دولت های مختلف عراق است. دوستان ایران، آن را همپیمان و اولین کشوری می‌دانند که از عراق حمایت کرد و طرف دیگر برعکس. این گروه مسئولیت دارد که دربرابر ایران موضع گیری کند.

 

سی ان ان عربی در تیتر خود به نقل از علی یونسی نوشت: «ما محافظ منطقه در مقابل وهابیست، نئو عثمانی و تکفیری ها هستیم.»

سی ان ان در ادامه به نقل از یونسی نوشت: « ایران یک امپراطوری است  که پایتخت آن عراق است.»

 

 

العربیه که بودجه آن را عربستان سعودی تامین می کند گزارش داد که یونسی، گفت: «امروز ایران به یک امپراطوری که در تاریخ بوده است تبدیل شده و پایتخت آن در حال حاضر بغداد است. امروز عراق مرکز تمدن و فرهنگ ما و هویت ما است، همانگونه که در گذشته بوده است.» العربیه در ادامه مدعی شد یونسی کل خاورمیانه را جزیی از ایران دانسته است و جغرافیای ایران و عراق قابل تفکیک نیست.

 

 

وب سایت اسرائیلی دبکا نیز تیتر زد مشاور ارشد رئیس جمهور ایران گفت همه خاورمیانه جزیی از ایران است.

این وب سایت نوشت: «پس از هشدار عربستان در خصوص اشغال عراق توسط ایران، علی یونسی مشاور ارشد حسن روحانی و وزیر اسبق اطلاعات گفت: جغرافیای ایران و عراق قابل تقسیم نیست و همه خاورمیانه جزیی از ایران است. وی گفت هیچکس حق مخالفت با نفوذ ایران در منطقه را ندارد. علی یونسی همچنین مدعی شد تمامی مردمانی که در کشورهای همسایه زندگی می کنند ایرانی محسوب می گردند زیرا که همه آنها جزیی از امپراطوری شرق تا غرب ایران بودند»

 

 

سایت صهیونیستی اسرائیلا نیز نوشت مشاور ارشد رئیس جمهور روحانی و وزیر اسبق اطلاعات گفت: «در حقیقت فلات ایران شامل کشورهایی از مرزهای چین و شبه قاره هند به سمت شمال و جنوب قفقاز و خلیج فارس است. همه این ها جزیی از ایران است و اگر ما نسبت به این منطقه بی اعتنا بشیم قادر به حفاظت از امنیت و منافع خود نخواهیم بود. عراق بخشی از هویت و فرهنگ و پایتخت ماست. هیچ راهی برای تقسیم قلمرو ایران و عراق وجود ندارد.»

 

 

العربی در تیتر خود آورد: « بغداد پایتخت جدید امپراطوری ایران است.»

العربی در ادامه نوشت: «یکی از مشاوران ارشد رئیس جمهور ایران اظهارات فتنه جویانه ای در خصوص قدرت کشورش در منطقه اظهار داشته که نشان از یک سوء ظن از طرحی توسعه طلبانه در تهران می دهد.

علی یونسی مشاور ارشد حسن روحانی رئیس جمهور ایران کل منطقه خاورمیانه را ایران توصیف کرد. یونسی همچنین گفت بغداد پایتخت امپراطوری جدید فارسی است.»

العربی در ادامه از واکنش مقامات عراقی در خصوص این صحبت های علی یونسی نوشت؛ میسون ال دملوجی سخنگوی ائتلاف ملی عراق گفت: «ائتلاف از این اطهارات بسیار خشمگین است. این صحبت ها جاه طلبی ایران در کل منطقه را نشان می دهد»

العربی مدعی شد احتمالا دولت عراق بابت اظهارات علی یونسی از ایران به اتحادیه عرب و سازمان ملل شکایت می کند.

 

 

عبدالباری عطوان، نویسنده معروف منطقه در واکنش به اظهارات یونسی که بغداد را پایتخت ایران خوانده، گفت: این اظهارات یونسی که با لحنی متکبرانه ایراد شده، این ادعا را که تهدید ایران علیه منطقه کمتر از تهدید اسرائیل نیست و این کشور در تلاش برای سیطره کامل بر جهان عرب است، تقویت می‌کند. عطوان ادامه داد: وقتی چنین اظهاراتی توسط یک مقام دولت اصلاح‌طلب و میانه‌رو بیان می‌شود، در واقع باعث می‌شود ادعای انگیزه‌های سلطه‌طلبانه از سوی ایران در منطقه تقویت شود.

این نویسنده معروف جهان عرب تصریح کرد: در حالی‌که بیشتر ملت‌های عربی، ایران را قهرمانی در برابر اشغالگری‌های اسرائیل و توطئه‌های تجزیه‌طلبانه آمریکا قلمداد می‌کنند ولی اظهارات یونسی در زمانی‌که مستشاران نظامی ایران در عراق حضور نظامی دارند، تصور خوب این ملت‌ها از ایران قهرمان را تخریب کرد. ما می‌گوییم هیچ فرقی بین البغدادی، سرکرده داعش با یونسی وجود ندارد. عطوان تاکید کرد: اگر دولت ایران می‌خواهد خود را از مواضع اینچنینی تبرئه کند، باید یونسی را از سمتش برکنار کند چرا که ادامه فعالیت یونسی در سمتش به معنای همراهی دولت متبوعش با این مواضع است.

 

 

مشاور رسانه ای حزب سلفی "النور" مصر در واکنش به اظهارات "علی یونسی" مشاور "حسن روحانی" ادعا کرد که ایرانی ها با پوشش تشیع به دنبال رسیدن به اهداف خود هستند.

"نادر بکار" مشاور رسانه ای حزب سلفی "النور" مصر در واکنش به این اظهارات گفت: داعیان نزدیک شدن و پذیرش نظام ایرانی سکوت کرده اند و می پرسند آیا در برابر ما راهی نیست جز اینکه ایرانی ها خود حقیقت قصد ونیتشان را آشکار کنند ؟ آیا داعیان نزدیک شدن به تهران ، تبعات فاجعه گسترش نفوذ فارسی که 4 پایتخت عربی را در کمتر از یک دهه بلعیده است بر عهده می گیرند؟

وی افزود: فارس ها مانند ما اعراب نیستند، افعال آنها بسیار پیشتر از سخنانشان است، آنچه یونسی گفت یک تهدید توخالی نیست بلکه توصیفی دقیق از واقعیتی است که امروز در عراق، سوریه، صنعا و لبنان شاهد آنیم.

بکار در ادامه ادعا کرد: ایرانی ها در استفاده از تشیع به عنوان یک پوشش برای اقدامات خود استادند. معرکه کنونی تکریت میدانی است برای آنکه ایرانی ها مابقی اراضی عراق را که باقی مانده، بگیرند و در حقیقت هیچ کس از وجود داعش به اندازه تهران سود نبرد.

 

 

وب سایت کردی روداو عراق تیتر زد همه خاورمیانه جزیی از ایران است.

این وب سایت  نیز به نقل از علی یونسی نوشت: «ایران کل منطقه خاورمیانه را جزیی از خود می داند و این اظهارات پس از هشدار عربستان سعودی علیه ایران صورت گرفته که اعلام کرده بود ایران در حال اشغال عراق می باشد. علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات ایران گفته که همه خاورمیانه جز ایران می باشد و هیچ کس حق مخالفت با نفوذ ایران در منطقه را ندارد. یونسی گفت: ایران از منافع و امنیت خود نمی تواند محافظت کند مگر اینکه نفوذ خود را در منطقه گسترش دهد. در حال حاضر بغداد پایتخت ماست.»

 

 

سایت شوعبات نیز تیتر زد ایران در حال تبدیل به امپراطوری که در تاریخ بوده، است  و پایتخت جدید ایران بغداد است.

این وب سایت نوشت: « علی یونسی، مشاور ارشد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفت:

«امروز ایران در حال تبدیل به یک امپراطوری که در تاریخ بوده است می باشد و پایتخت آن در حال حاضر بغداد است. عراق مرکز تمدن و فرهنگ و هویت ایران در طول تاریخ بوده و است.»

 

 

النهار نیز با تیتر "بغداد پایتخت امپراطوری ایران؟" نوشت:

«دولت آمریکا تلاش می کند درباره توافق هسته ای احتمالی به دیگران اطمینان دهد. باراک اوباما در راستای اطمینان بخشیدن به فرانسه گفت آمریکا اگر رسیدن به توافقی با ایران مقدور نباشد که در آن از دستیابی به سلاح هسته ای از سوی این کشور جلوگیری شود، میز مذاکره را ترک خواهد کرد. اما چه چیزی به کشورهای حاشیه خلیج [فارس] و عرب ها اطمینان خاطر می دهد؟

هیچ چیز، به ویژه وقتی که جان کری پیشنهاد ارائه چتر حمایت هسته ای آمریکا را به کشورهای شورای همکاری خلیج [فارس] همانند ژاپن، کره جنوبی و کشورهای عضو ناتو ارائه می کند، این پیشنهاد به این معنا است که واشنگتن می خواهد همه چیز را با هم داشته باشد. این کشور هم می خواهد با ایران توافق کند و با این کشور همکاری های منطقه ای داشته باشد، همکاری هایی که نشانه ها و محورهای آن تا به امروز در عراق که آن را در سال 2008 به تهران هدیه کرد، آشکار است، و هم می خواهد کشورهای حاشیه خلیج [فارس] را تحت حمایت و کنترل خود درآورد.

آمریکا سه سال است سرگرم مذاکرات محرمانه با تهران می باشد. این مذاکرات در عمان و در داخل خانواده کشورهای خلیج [فارس] و پنهان از متحدان تاریخی این کشور برگزار شد، از این رو نه به تضمین های آمریکا و نه چتر حمایت هسته ای این کشور می توان اعتماد کرد زیرا هر کس کاری را برای بار اول انجام دهد انجام آن برای بار دوم آسان تر است. در زمان ما بر خلاف دوران داویت آیزنهاور، سیاست خارجی براساس منافع و نه اصول شکل می گیرد.

مشکل تنها دستیابی ایران به سلاح هسته ای نیست بلکه در زیر و رو کردن منطقه از سوی این کشور است که با تایید آمریکا پس از نادیده گرفتن اقدامات پی در پی ایران از عراق گرفته تا سوریه، لبنان و یمن تنها برای دستیابی به توافق هسته ای احتمالی انجام شد!

اگر ایران به توافق هسته ای دست یابد بلافاصله آن را علیه دشمنان خود به کار نمی گیرد بلکه از آن به عنوان مترسکی برای افزایش نفوذ منطقه ای و تحمیل خود به عنوان قدرتی محوری و شریکی در باشگاه هسته ای بهره گیری می کند. در هر صورت، احتمالا بهتر است اوباما اظهارات علی یونسی، مشاور حسن روحانی را بخواند که هم زمان با اشاره او به ترک میز مذاکره بیان شد:

"امپراطوری ایران به پایتختی بغداد مانند گذشته در طول تاریخ احیاء شده است. بغداد مانند گذشته حوزه تمدنی، فرهنگی و هویتی ماست... جغرافیای ایران و عراق قابل تجزیه نیست و فرهنگمان غیر قابل تفکیک است... تمام منطقه خاورمیانه ایران است و تمام ملت های منطقه بخشی از ایران هستند و ما خواهان تاسیس اتحادیه ایران در منطقه هستیم".

به اعتقاد برخی سخنان او اشاره به احیای امپراطوری فارس در دوران سلسله ساسانی پیش از اسلام دارد. ساسانی ها عراق را اشغال کردند و مدائن را پایتخت خود قرار دادند. اما به نظر برخی دیگر کنترل منطقه از سوی ایران خطرناک تر از دستیابی این کشور به سلاح هسته ای است. پیش از این که تهران سیطره خود را بر منطقه کامل کند مشاور روحانی به همه اعلام جنگ داد:" با افراط گرایان، تکفیری ها، عثمانی های جدید، وهابی ها، کشورهای غربی و صهیونیست ها مقابله می کنیم." »

 

 

 

البلاد نیز با تیتر ایران امپراطوری با پاتختی بغداد به استقبال صحبت های یونسی رفت و در ادامه همان ادعای ها وب سایت های قبلی را در گزارش خود آورده است.

منبع: رجانیوز 



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( یکشنبه 93/12/24 :: ساعت 1:54 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 19
>> بازدید دیروز: 83
>> مجموع بازدیدها: 556686
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب