سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، روشنی بخش اندیشه است . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» نتیجه دیدار اروپایی ها با مجرمان فتنه88 چیست؟

هیاهوی اروپایی و دیگر هیچ؛

نتیجه دیدار اروپایی‌ها با مجرمان فتنه88 چیست؟

یک هیئت دیپلماتیک که بر حسب اتفاق، اکثریت اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند، بیش از دو سال کوشید تا به‌نمایندگی از پارلمان اروپا به ایران بیاید. نهایتاً اما با استقرار دولت جدید، آنها توانستند به ایران بیایند و البته منشأ بروز حواشی فراوانی شوند.

حضور یک هیئت از نمایندگان پارلمان اروپا در کشورمان، همچنان منشأ خبرها و تفاسیر مختلف سیاسی است. خبرهایی که عموماً چندان دلچسب نیستند و می‌توانند نماد نخستین شکست غیرقابل انکار در عرصه دیپلماتیک، برای دولت «تدبیروامید» محسوب شود.

پس از استقرار دولت «تدبیر و امید» و تغییر در روند مذاکرات هسته‌ای که به توافق ژنو منجر شد، تعداد سفرهای مقامات غربی به کشورمان رو به فزونی گذاشت.

روند آمد و شد مقامات غربی به ایران اگر چه به‌تنهایی نمی‌تواند اتفاق مثبتی باشد اما فرصتی برای ایجاد راه‌های جدید در دیپلماسی برای هر دو طرف ایرانی و غربی است.

در شرایطی که تحریم‌ها و جنجال پیرامون فعالیت‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان موضوع روز جهانی شده است، کاملاً بدیهی به‌نظر می‌رسد تا طرف ایرانی و یا غربی‌ها، سیاست‌های خاص خود را دنبال کنند. در این میان هوشمندی و ذکاوت دیپلمات‌هاست که می‌تواند منافع دولت متبوع خود را محفوظ نگه دارد و مانع از بروز اشتباه به نفع طرف مقابل شود.

هیئت پارلمانی اروپا و جنجال‌سازی در ایران

یک هیئت دیپلماتیک که بر حسب اتفاق، اکثریت اعضای آن را زنان تشکیل می‌دهند، بیش از دو سال کوشید تا به‌نمایندگی از پارلمان اروپا به ایران بیاید. در نقطه مقابل نیز، دستگاه دیپلماسی خارجی ایران به‌همراه مجلس شورای اسلامی، با توجه به تقاضای دیدار با دو عنصر خودفروخته جریانات فتنه88 از سوی این هیئت، با حضور آنها در ایران مخالفت می‌کرد.

نهایتاً اما با استقرار دولت جدید، آنها توانستند به ایران بیایند و البته منشأ بروز حواشی فراوانی شوند و حتی مقامات قوه مقننه مجبور به واکنش و موضع‌گیری در برابر آن شوند.(1)

اما پس از حضور آنها در ایران، سفارت یونان پذیرای دیدار این افراد با «نسرین ستوده» و «جعفر پناهی» شد تا هم اهداف آنها از حضور در ایران تکمیل شود و هم مقامات کشورمان، در اقدامی سوال‌برانگیز از دلایل وقوع این اتفاق و چگونگی هماهنگی برای انجام آن، ابراز بی‌خبری کنند!(2) چرا که بی‌خبری آنها از چنین اقدامی و عدم جلوگیری از وقوع آن، خود محل پرسش از همه مسئولان امر محسوب می‌شود.

واکنش مسئولان و رسانه‌های داخلی به حاشیه‌ها

پس از انتشار فیلم دیدار هاشمی رفسنجانی با هیئت مورد اشاره و رفتار زشت رییس این گروه با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، واکنش‌ها به موارد مختلفی تقسیم شد:

- عده‌ای که غرور ملی خود را خدشه‌دار شده یافتند، در رسانه‌ها خواستار برخورد با رفتار زشت این هیئت شدند.

- بخشی از فعالان سیاسی اصل این بی‌احترامی را زیر سوال برده و منکر بروز هرگونه رفتار زشت از سوی طرف اروپایی شدند و حتی طرف مقابل را به افراط و واکنش‌های عصبی متهم کردند! و خلاصه در مقام دفاع از اروپایی‌ها سنگ تمام گذاشتند.

- عده‌ای به رسم اعتدال، ضمن گذر کردن از اشتباه این هیئت، پیکان حمله را با شیوه دیگری به سمت هم‌وطنان خود گرفته و گفتند: «شما که تا دیروز به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام انتقاد داشتید، حالا چرا از ایشان دفاع می‌کنید؟!» و در این بین اصلاً موضوع بی‌احترامی به حاشیه رفت!

- برخی کوشیدند تا نگاهی میانه‌رو داشته و خوبی‌ها و بدی‌های سفر را با هم ببینند. که نمونه آن را می‌توان در رفتار رییس مجلس مشاهده کرد.

- عده‌ای نیز تلاش کردند فضا را آرام کنند و به‌همین سبب از رفتار مشابه که این هیئت در هنگام برخورد با وزیر خارجه ایران داشتند، به‌صورت کامل چشم‌پوشی کردند. در همین راستا موضوع اهانت به ظریف، مورد سانسور خبری قرار گرفت!(3)


دیدار با مجرمان فتنه 88 در برنامه دیدار هیات پارلمانی اروپا

عرف دیپلماتیک، بی‌ادبی اروپایی‌ها و روشنفکرنمایان مثلاً وطن‌‎دوست!

همواره در فرهنگ معاصر ما، عناصر غرب‌زده و روشنفکرنمایان شیفته اروپا و آمریکا، کوشیده‌اند تا غرب را منشأ همه فضایل بشری از جمله «ادب» معرفی کنند. در همین راستا و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، حرکت‌های انقلابی و عموماً حساب‌شده عناصر سیاسی داخل کشور به‌هنگام مواجهه با هیئت‌های اروپایی و غربی، مورد انتقاد و حملات شدید گروه‌ها و افراد مدعی روشنفکری قرار گرفته است.

در این میان بهانه‌ای تحت عنوان «عرف دیپلماتیک» مانند چماقی بر سر دیپلمات‌های کشورمان کوبیده شده است. همه رفتارهای اروپایی‌ها را مودبانه خوانده‌اند و هر گونه تلاش انقلابی برای ایفای حقوق سیاسی کشورمان را مورد عنایت سخنان تند و یا قلم‌های بی‌پروای خویش قرار داده‌اند.

در مرام این جماعت، رفتار انقلابی شهید رجایی در سازمان ملل، مصداق آبروریزی محسوب می‌شود اما وقتی چند نماینده پارلمان اروپا در مقابل رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و وزیر خارجه کشورمان، اصرار به رفتار بی‌ادبانه می‌کنند، با سرعتی وصف‌ناشدنی، بهانه و دلیل و مدارک مختلفی را جعل و ارائه می‌کندد تا مبادا به‌گوشه قبای هیئت مذکور بر بخورد!

خوب شد که به ایران آمدند، خوب شد که بی‌ادبی کردند

با نگاهی عمیق و موشکافانه به اصل حضور این هیئت در کشورمان و بررسی نتایج مثبت و منفی آن به‌صورت توأم، با حقایقی غیرقابل کتمان مواجه می‌شویم.

موارد مثبت حاصل شده از حضور این هیئت پارلمانی را می‌تواند در این موارد دانست:

- حضور چند نماینده اروپایی و آگاهی از اوضاع داخل ایران، اتفاقی مبارک است. به یقین تبلیغات غرب مانع از بیان همه واقعیت‌های داخل کشور شده و زمینه سیاه‌نمایی را علیه اسلام وایران فراهم می‌کند که با حضور اروپاییان در ایران و البته هوشیاری مسئولان، می‌توان اثر این تبلیغات منفی را از میان برد. هر چند بعید است رفتار این افراد درباره ایران، به این سادگی تغییر یابد.

- ایجاد زمینه کاهش تنش در روابط با اروپا که البته باید با تلاش جهت احترام به همه ارزش‌ها و منافع ملی صورت گیرد.

و در نقطه مقابل، موارد منفی سفر مذکور شامل این موارد می‌شود:

- رفتار خارج از عرف دیپلماتیک و شأن هیئت‌های سیاسی با مقامات عالی‌رتبه کشورمان.

- بی‌احترامی به حق حاکمیت ملی و دیدار با محکومان فتنه88.

- تلاش هیئت اروپایی برای تقویت گروه‌های معاند نظام.

- دروغگویی نمایندگان اروپا در توجیه رفتار زشت با رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام.

یک نکته مهم درباره نمایندگان پارلمان اروپا و اشتباه فاحش ما

اینکه پارلمان اروپا کجاست و محل تجمع چه کسانی محسوب می‌شود، امریست که می‌تواند ماهیت حضور هیئت اروپایی در کشورمان را مشخص کند. حضوری که با تبلیغات و بزرگ‌نمایی از سوی بعضی رسانه‌های داخلی همراه شد. جالب آنجاست که هیئت مورد اشاره، به دیدار یکی از سران قوا و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام نائل می‌شود؛ حال‌آنکه اصولاً شأن این افراد در حد چنین دیدارهایی نبوده و البته بعید نیست که آنها، نخستین دیدارهای دیپلماتیک حیات سیاسی خود با بزرگان دیگر ممالک را، در ایران انجام داده باشند!

قبول چنین ادعایی بدان معناست که سفر آنها به ایران در حقیقت دوره آموزشی عرف دیپلماتیک به آنها محسوب شده! و مقامات ایرانی در دیدار با آنها، در حقیقت کوشیده‌اند تا معنای ادب را در دیدار با مقامات خارجی را به آنها بیاموزند!!!

هر چند اقامه اینگونه از دلایل، تنها می‌تواند یک مزاح تلخ باشد اما تنها دلیل نسبتاً منطقی برای وقوع این رفتار معنادار محسوب می‎شود!

جالب آنجاست که اکنون در راهروهای پارلمان اروپا، گروهک‌های مختلف معاند نظام از جمله گروهک تروریستی منافقین در کنار انواع گروه‌های منحرف اخلاقی، در حال فعالیت علیه نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و جالب‌تر آن است که کم و بیش افراد مسأله‌دار و حاشیه‌ساز به این مجلس راه پیدا می‌کنند. به‌عنوان مثال می‌توان به تبلیغات غیراخلاقی بعضی از زنان برای راه‌یابی به پارلمان اروپا اشاره کرد که ذکر جرویات آن، خارج از ادب و شأن این نوشتار و خوانندگان محترم است.

و اما دستاوردها!

تا این لحظه از دستاوردهای این سفر، خبر خاصی در دست نیست. البته اگر نقض حاکمیت ملی، اهانت به مسئولان کشور در خاک جمهوری اسلامی، دخالت هیئت اروپایی در مسایل داخلی ایران و دیدار با فتنه‌گران، دستپاچگی بعضی مقامات و رسانه‌های برای رفع‌ورجوع حواشی سفر و موارد مشابه دیگر را، بخشی از دستاوردهای این سفر بدانیم، باید گفت که حضور این هیئت، یکی از پربارترین سفرهای اروپائیان به خاک جمهوری اسلامی ایران بوده است و لابد مهم نیست که سهم ما از این دستاوردها، دقیقاً برابر صفر باشد!!!


هدیه مجرم فتنه 88 به هیات پارلمانی اروپا

و اما حیف است از اصلاح‌طلبان حرفی نزنیم...

در روزگاری که اصلاح‌طلبان دوآتشه حاضر در شورای شهر، «قالیباف» شهردار تهران را مورد خطاب و عتاب قرار می‌دهند که چرا به فلان سفر خارجی رفته است، سکوت معنادار همین مدعیان در برابر اهانت هیئت اروپایی، بی‌شباهت به یک لطیفه بی‌مزه نیست.

اصلاح‌طلبانی که حتی شورای شهر تهران و شهرهای بزرگ کشور را عرصه سیاست‌بازی خود کرده‌اند، در هیچ یک از سطوح خود، حاضر به قبول قوع این افتضاح دیپلماتیک نیستند، حال آنکه وقوع چنین اتفاق ناراحت‌کننده‌ای، حاصل نفوذ آنها در دستگاه‌های اجرایی کشور است.

 

پی نوشت:

1)      توضیحات جلالی درباره حواشی سفر هیئت اروپایی

2)      هم مجلس، هم وزارت خارجه از دیدار هیأت پارلمانی بی‌خبر بودند

3)      «ظریف» هم مثل «هاشمی» مورد اهانت قرار گرفت؟ + عکس

 

منبع: فرهنگ نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( پنج شنبه 92/10/5 :: ساعت 10:37 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 7
>> بازدید دیروز: 271
>> مجموع بازدیدها: 560163
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب