سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانش، ثمره حکمت است و درستی از شاخه های آن . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» گرفتار زندان غرب نشوید!

نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف

در اولین روز سال 1989 میلادی ـ 11 دی 1367 ـ نامه معروف و تاریخی امام‌خمینی(ره)، خطاب به میخائیل گورباچف آخرین رئیس‌جمهور شوروی در زمینه مرگ کمونیسم و ضرورت پرهیز روسیه از اتکاء به غرب انتشار یافت. این نامه در شرائطی منتشر شد که اتحاد جماهیر شوروی هنوز به عنوان یک مجموعه برقرار بود، جنگ سرد خاتمه نیافته بود، دیوار برلین به عنوان نماد جدائی شرق و غرب، فرو نریخته بود و حاکمیت کمونیسم بر قانون اساسی شوروی و بر مقدرات مردم در جمهوری‌های این کشور، هنوز برقرار بود. با این حال امام خمینی در نامه عبرت‌آموز خویش به گورباچف از صدای شکسته شدن استخوانهای مارکسیسم سخن به میان آورد و وی را از روی آوردن به غرب برای حل مشکلات اقتصادی اتحاد جماهیر شوروی برحذر داشت.

پیام تنها پنج صفحه بود و توسط مردى به رشته تحریر درآمده بود که هیچ گاه اجازه نداد نوشتارهایش تایپ و سپس امضاء شود. حتى در سن پیرى هم ترجیح مى‏داد عبارت‏هاى ساده، رسا و ژرف پیام‌هایش را به خط زیباى خود بنگارد.

این بار صدر هیات رئیسه یکى از دو بلوک قدرتمند جهان مخاطب پیام پنج صفحه‏اى او بود.

پیام امام درست پس از پذیرش صلح از سوى وى صادر شد و از این منظر به نامه پیامبر اکرم (ص) به سران ابرقدرت‏هاى عصر خویش پس از پذیرش صلح حدیبیه شباهت دارد .

هیاتى که در راس آن فیلسوفى و مفسرى چون آیت الله جوادى آملى قرار داشت و به وسیله زنى انقلابى چون خانم دباغ که سال‏ها شکنجه و زندان نظام وابسته به بلوک سرمایه دارى را تجربه کرده بود، همراهى مى‏شد، وظیفه انتقال پیام را به عهده گرفت . گزینش این هیات خود پیامى دیگر براى صاحبان اندیشه و مبارزات قهرآمیز علیه استکبار جهانى به شمار مى‏آمد .

پیام با «بسم الله الرحمن الرحیم‏» آغاز و با «والسلام على من اتبع الهدى‏» پایان مى‏یابد. در این پیام دو نکته قابل توجه مى‏نماید؛

نخست‏سخن گفتن امام راحل (ره) از موضع قدرت: «صریحا اعلام مى‏کنم که جمهورى اسلامى ایران به عنوان بزرگ‏ترین و قدرتمندترین پایگاه جهان اسلام به راحتى مى‏تواند خلاء اعتقادى نظام شما را پر نماید.» (1)

و دوم تاکید شجاعانه امام بر عدم نیازمندى اسلام و مسلمانان به گورباچف و دیگر ابرقدرت‏ها: «از شما مى‏خواهم درباره اسلام به صورت جدى تحقیق و تفحص کنید و این نه به خاطر نیاز اسلام و مسلمین به شما که به جهت ارزش‏هاى والا و جهان شمول اسلام است.» (2)

پیام امام راحل (ره) به گورباچف نکاتى نغز و ژرف دارد؛ نکاتى که جامعیت و ابعاد ناشناخته اندیشه حضرت امام (ره) را بیان مى‏کند و به عنوان سند افتخار جاودان مسلمانان، همواره براى سیاستمداران بزرگ جهان قابل تحلیل و تامل است . نکات مهم پیام امام راحل (ره) به گورباچف عبارت است از:


1. اشاره به ذهنیت غلط سردمداران کمونیسم از دین

«راستى مذهبى که ایران را در مقابل ابرقدرت‏ها چون کوه استوار کرده است مخدر جامعه است؟! آیا مذهبى که طالب اجراى عدالت در جهان و خواهان آزادى انسان از قیود مادى و معنوى است مخدر جامعه است؟!» (3)

2. دعوت به حقیقت و بینش توحیدى

«باید به حقیقت رو آورد: مشکل اصلى کشور شما مساله مالکیت و اقتصاد و آزادى نیست، مشکل شما عدم اعتقاد واقعى به خدا است؛ همان مشکلى که غرب را هم به ابتذال و بن‏بست کشیده و یا خواهد کشید . مشکل اصلى شما مبارزه طولانى و بیهوده با خدا و مبدا هستى و آفرینش است.» (4)

3. دعوت به مطالعه دو جهان بینى مادى و الهى و تعمق در نگرش قرآن مجید

«این موضوع را به شما گوشزد کنم که بار دیگر به دو جهان بینى مادى و الهى بیندیشید . . . قرآن مجید اساس تفکر مادى را نقد مى‏کند و به آنان که بر این پندارند که خدا نیست و گرنه دیده مى‏شد (لن نؤمن لک حتى نرى الله جهرة) مى‏فرماید: «لا تدرکه الابصار و هو یدرک و هو اللطیف الخبیر.» (5)

 

4 . دعوت به پرسشگرى و مناظره نخبگان کمونیست‏ با علماى دین

«تنى چند از خبرگان تیزهوش خود را که در این گونه مسائل قوّیا دست دارند راهی قم گردانید تا پس از چند سال با توکل به خدا از عمق لطیف باریک‏تر از موى منازل معرفت آگاه گردند که بدون این سفر آگاهى از آن امکان ندارد .» (6)

5 . پیشگویى فروپاشى نظام کمونیستى

«براى همه روشن است که از این پس کمونیسم را باید در موزه‏هاى تاریخ سیاسى جهان جست و جو کرد؛ چرا که مارکسیسم جوابگوى هیچ نیازى از نیازهاى واقعى انسان نیست؛ چرا که مکتبى است مادى و با مادیت نمى‏توان بشریت را از بحران عدم اعتقاد به معنویت که اساسى‏ترین درد جامعه بشرى در غرب و شرق است ‏به در آورد .» (7)

 

6 . پیشگویى فروپاشى نظام سرمایه دارى

«امروز اگر مارکسیسم در روش‏هاى اقتصادى و اجتماعى به بن‏بست رسیده است، دنیاى غرب هم در همین مسائل البته به شکل دیگر و نیز در مسائل دیگر گرفتار حادثه است.» (8)

7 . هشدار درباره پناه بردن به دامان غرب

«رهبر چین اولین ضربه را به کمونیسم زد و شما دومین و على الظاهر آخرین ضربه را به پیکر آن نواختید . امروز دیگر چیزى به نام کمونیسم در جهان نداریم؛ ولى از شما جداً مى‏خواهم که در شکستن دیوارهاى خیالات مارکسیسم گرفتار زندان غرب و شیطان بزرگ نشوید.» (9)

8 . توصیه به دقت در تصمیم ‏گیرى و مرتکب نشدن اشتباه در انتخاب

«شما اگر بخواهید در این مقطع تنها گره‏هاى کور اقتصادى سوسیالیسم و کمونیسم را با پناه بردن به کانون سرمایه دارى غرب حل کنید، نه تنها دردى از جامعه خویش را دوا نکرده‏اید، که دیگران باید بیایند و اشتباهات شما را جبران کنند .» (10)

شاید روزى که رئیس هیات، پیام امام خمینى (ره) را براى گورباچف قرائت مى‏کرد، رهبر شوروى نیز چون قیصر روم و پادشاه ایران هنگام شنیدن دعوت رسول خدا (ص) تبسمى متکبرانه بر لب داشت و نمى‏دانست که: «خداوند حق و باطل را چنین مثل مى‏زند، اما کف بیرون افتاده از میان مى‏رود؛ ولى آن چه به مردم سود مى‏رساند در زمین باقى مى‏ماند.» (11)

ادوارد شوارد نادزه پس از چندى پاسخ گورباچف به نامه امام(ره) را در منزل محقر امام(ره) قرائت کرد. امام(ره) پس از شنیدن سخنان فرستاده گورباچف، عبارت کوتاه «من خواستار گشودن دریچه‏اى دیگر به روى ایشان بودم و ایشان درک نکردند» را بر زبان راند، از جاى برخاست و در حالى که دستانش را در پشت‏حلقه کرده بود، اتاق را ترک کرد.

گورباچف توصیه‏هاى امام (ره) در خصوص مطالعه دو جهان بینى مادى و معنوى و روى آوردن به حقیقت و بینش توحیدى را نادیده گرفت، با نفرستادن نخبگان کمونیست ‏به قم از پرسشگرى و مناظره فرار کرد، به رغم هشدار امام به زندان غرب پناه برد و سرانجام خود و بلوک شرق را به مایه عبرت تاریخ تبدیل ساخت . (12)

پى‏نوشت:

3-1 . آواى توحید، نامه امام خمینى (ره) به گورباچف، شرح از آیت الله جوادى آملى، ص‏13 .

4 . همان، ص 10 .

5 . همان، ص 11 .

6 . همان، ص 12 .

10- 7 . همان، ص 10 .

11 . رعد (13): 17 .(یضرب الله الحق و الباطل فاما الزبد فیذهب جفاء و اما ما ینفع الناس فیمکث فى الارض) .

12 . آیت الله جوادى آملى در خصوص واکنش گورباچف و پاسخ هیات اعزامى به این واکنش مى‏نویسد: . . . مهم‏ترین و تنها جوابى که جناب گورباچف توانست‏ به هیات اعزامى بدهد، این بود که این نامه یک نوع دخالت در شؤون داخلى کشور دیگر است . هیات اعزامى در پاسخ به جناب گورباچف گفت: شما از عمق خاک وسیع روسیه تا اوج فضاى آسمان آزادانه فعالیت دارید، این پیام دخالت در آب و خاک روسیه یا بحر و سپهر شوروى نیست، این نامه کارى به آسمان، دریا، خاک و معادن شوروى ندارد بلکه براى «هدایت جان‏» شما است .»؛ بنیان مرصوص امام خمینى (ره) در بیان و بنیان آیت الله جوادى آملى، ص 294 .

منبع: تبیان



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( یکشنبه 92/10/15 :: ساعت 12:17 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 20
>> بازدید دیروز: 206
>> مجموع بازدیدها: 559711
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب