سفارش تبلیغ
صبا ویژن
توکّل، دژ حکمت است . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آیا مردم ایران برای «نان» انقلاب کردند؟

بررسی تحلیلی دلایل وقوع انقلاب اسلامی؛

آیا مردم ایران برای «نان» انقلاب کردند؟

درحالی که برخی روشنفکران و اوپوزسیون خارج از کشور سعی می‌کنند وقوع انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 را به دلایلی غیر از حراست از دین و مذهب نسبت دهند، بررسی بدون غرض این رویداد بزرگ حتی نظر غربی‌ها را نیز درخصوص دلایل انقلاب ایران تغییر داده است.

انقلاب‌ها که در فرهنگ نامه‌های سیاسی به معنای سرنگونی یک نظام اجتماعی فرسوده و جایگزین کردن آن با نظامی نو و مترقی تعریف شده‌اند، به عنوان مهم ترین تحولات اجتماعی و سیاسی جوامع، همواره در طول تاریخ مورد توجه جامعه شناسان، سیاستمداران و نظریه‌پردازان بوده و از زوایای مختلف مورد بررسی قرارگرفته‌اند.


با نگاهی به تاریخ معاصر و صده‌های گذشته می‌توان اشکال گوناگونی از این پدیده‌ی اجتماعی را در کشور‌های مختلف مشاهده نمود که بسته به نوع آن در نهایت منجر به دگرگونی بنیادین ساختارهای سیاسی، اجتماعی و یا اقتصادی جوامع شده است. نکته‌ی قابل توجه این جاست که انقلاب‌ها صرف نظر از زمان وقوع و مکان شکل گیری دارای وجوه مشترکی می‌باشند که به دنبال ایجاد شرایط عینی یا وضع انقلابی و شرایط ذهنی تحقق می‌پذیرند.

به زیر کشیدن نظام اقتصادی موجود و ایجاد نظامی نوین، کارآمد و مطلوب مردمی که ریشه‌ی آن را باید در فقر، تبعیض و فساد مالی گسترده‌ی دستگاه حاکم جستجو کرد یکی از اصلی ترین اهداف انقلاب هاست ؛ موضوعی که تا پیش از وقوع انقلاب اسلامی ایران به زعم بسیاری از نظریه پردازان انقلاب، یکی از اصلی ترین دلایل انقلاب‌ها به شمار می رفت.

اما به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی ایران و ویژگی‌ها و آثار خاص آن موجب شد تا نظریه پردازان تحلیل جدید و متفاوتی از علل بروز این پدیده ی اجتماعی در کشورمان ارائه دهند تا جایی که " تد اسکاچپول " بعد از بررسی انقلاب ایران ضمن اصلاح نظریه ی خود در خصوص انقلاب ها چنین می گوید :«ریشه‌ی کلیه‌ی انقلاب‌ها را باید در اقتصاد جستجو کرد اما این قاعده یک استثنا دارد و آن انقلاب اسلامی ایران است که ریشه های آن فرهنگی است.» حقیقتی که بررسی و تحلیل وقایع تاریخی ایران در دو قرن اخیر به ویژه دوران مشروطیت و از ابتدای حکومت پهلوی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی موید آن می باشد.

با نگاهی به گذشته به روشنی می توان دریافت که منشآ اصلی انقلاب ایران بر خلاف سایر انقلاب‌ها در دین و فرهنگ نهفته است و اگرچه بسیاری در هم ردیف قرار دادن انقلاب اسلامی ایران با سایر انقلاب‌های جهان پافشاری کرده‌اند، اما بدون شک نمی‌توان این تحول بزرگ تاریخی را بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های خاص آن به درستی تفسیر کرد.  تعریف اقتصادی از انقلاب ایران نشانگر ناآگاهی و عدم شناخت حقایق تاریخی، مذهبی و فرهنگی ملت ایران می‌باشد. اما آنچه که موجب می‌شود انقلاب ایران را بیش از هرچیز انقلابی فرهنگی و مذهبی بدانیم موضوعی است که به روشنی می توان از بازخوانی پرونده ی تحولات و وقایع دوران انقلاب و سالهای پیش از آن دریافت. در این خصوص نباید تاثیر حضور و سلطه ی استعماری انگلیس و آمریکا و نقش آفرینی آنان در وقایع تلخ قرن معاصر در جهت ضربه زدن به هویت تاریخی، فرهنگی و مذهبی ملت ایران را به فراموشی بسپاریم که با حرکت آگاهانه ی توده های مردم در کنار رهبری منسجم روحانیت ناکام ماند و به پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و قطع دست سلطه گر استعمار گران منجر شد. 

یاد آوری شعارهای میلیون‌ها تظاهر کننده‌ای که یکصدا خواهان استقرار نظام جمهوری اسلامی و نفی سلطه‌ی شرق و غرب بر کشور بودند گویای این حقیقت است که اصلی‌ترین موتور محرکه‌ی حرکت‌های مردمی در راهپیمایی های عظیم و قیام تاریخی بهمن 57، نه بحث اقتصاد و دغدغه‌ی نان ، بلکه عزم جدی در پایان بخشیدن به فساد گسترده و رو به رشد هیئت حاکمه و رهایی از نفوذ و سلطه ی فرهنگی و اجتماعی غرب به ویژه آمریکا بود؛ چرا که رژیم دست نشانده‌ی پهلوی از چند دهه پیش از وقوع انقلاب اسلامی در تلاشی همه جانبه سعی داشت تا با بیرون کشیدن علقه‌های مذهبی از رگ‌های جامعه و تزریق فرهنگ غربی به آن علاوه بر سست کردن و از میان برداشتن ریشه های مذهبی مردم به تضعیف جایگاه روحانیت بپردازد.

بدون تردید پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن سال 57 نشانگر خواست و اراده‌ی ملت در دگرگونی همه جانبه ی شرایط  سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه می‌باشد؛ همان گونه که مشارکت و حضور طیف های گوناگون فکری و عقیدتی در راه پیمایی ها و مبارزات مسلحانه بر ضد رژیم پهلوی از نارضایتی تمامی گروه ها و مبارزان سیاسی از اوضاع و شرایط حاکم بر ایران  آن روز ها حکایت می کند؛ اما در نهایت می بینیم آنچه که انقلاب اسلامی ایران را به پیروزی رساند، اراده ی اکثریت ملتی بود که نه سودای برپایی نظامی بر پایه ی اقتصاد مارکسیستی را در سر داشتند ونه پیرو فرق و اندیشه های گوناگونی بودند که در اوضاع آشفته ی اجتماعی آن روزگار مجال و فرصت ظهور و بروز یافته بود. آنچه مسلم است جایگزین کردن قوانینی برپایه ی شریعت اسلام وسازگار با فرهنگ اصیل ایرانی به جای الگو برداری از غرب و از میان برداشتن هویت اسلامی که در رأس سیاست های رژیم پهلوی قرار داشت مبنای اصلی خیزش مردمی و مبارزاتی بود که در نهایت نوع حکومت  کشورمان را به جمهوری اسلامی تبدیل کرد. حکومتی که با قرار دادن عنوان اسلامی در کنار واژه ی جمهوری بهترین شاهد بر این ادعاست و انقلاب ایران که بر اساس ایدئولوژی اسلامی شکل گرفت سر منشاٌ عصری تازه در تاریخ شد. 

 

منبع: فرهنگ نیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( شنبه 92/11/19 :: ساعت 10:19 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 171
>> بازدید دیروز: 263
>> مجموع بازدیدها: 558427
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب