سفارش تبلیغ
صبا ویژن
بنده گناه می کند، پس دانشی را که پیشتر می دانسته، از یاد می برد . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آزادی بیان فقط برای باسوادها!

نگاهی به آزادی مطبوعات در دولت یازدهم؛

آزادی بیان فقط برای باسوادها!

دولت یازدهم با شعار آزادی بیان و حمایت از رسانه ها پا به عرصه انتخاباتی نهاد تا جایی که روحانی در مناظره فرهنگی و اجتماعی که در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری برگزار می شد، گفته بود که «برای جلوگیری از فساد نیازمند آزادی رسانه ها هستیم.»

اما دیری نپایید که با توقیف «یالثارات»، بی توجهی به اهانت‌های روزنامه‌های اصلاح طلب و حامی دولت به مقدسات، تذکر به چند رسانه ارزشی و تولد روزنامه «آسمان» خط مشی دولت در زمینه برخورد با رسانه‌ها برخلاف شعارهای انتخاباتی روشن شد.

زمانی که روحانی با شعار آزادی بیان پا به عرصه رقابت‌های انتخاباتی نهاد، انتظار می رفت که با رویکردی ناظر بر تحقق این شعار با رسانه ها برخورد می‌شد، اما رفتارهای دو سویه با رسانه های موافق و منتقد دولت، این روزها سوال برانگیز شده است.

پس از اظهارات وزیر علوم در رابطه با خبرنگاران، انتقاد کارشناسان سیاسی و فرهنگی از رویکرد دوسویه دولت در قبال رسانه ها و  تذکر 65 نماینده مجلس به دولت به دلیل رفتار متناقض با شعارهای انتخاباتی، اعطاء مجوز به «روزنامه آسمان» را می توان مهر تاییدی بر عملکرد جانب دارانه دولت یازدهم در قبال رسانه های موافق و منتقد دانست.

آسمان در حالی مجوز روزنامه را از وزارت ارشاد اخذ کرد که پیش از این مواضع انحرافی مدیرانش در قالب هفته نامه به چشم می آمد و از سوی دیگر حمایت دولت از این روزنامه باتوجه به اقدامات خاصی که مدیران آن در سال های اخیر و در جریان فتنه داشتند جای سوال دارد.

برای نمونه هفته نامه آسمان چندی پیش همسو با جریان اصلاحات که قصد داشت با طرح ایده «مساعد شدن زمینه برای طی کردن راه بازرگان»، پروژه «دموکراسی خواهی» را کلید بزند، اقدام به انتشار مقاله ای با عنوان «حقوق بشر خواهی هم پروژه و هم پروسه» کرد.


نگارنده در این یادداشت با طرح این نکته که «بدنه اجتماعی سال هاست به این واقعیت اذعان دارد که برای طرح و پیگیری جدی مطالبات و حقوق خود، نیازمند نمایندگان و سخن گویانی درون ساخت سیاسی است»، می نویسد: «با پیروزی حسن روحانی، به عنوان نامزد اصلاح طلبان و جریان تغییر، پروسه حقوق بشر خواهی، نماینده و سخن گوی خود در ساخت سیاسی را بازیافت و فرصتی برای احیای پروژه حقوق بشرخواهی و استفاده از ظرفیت های سیاسی و حاکمیتی در جهت کاهش موارد نقض این حقوق فراهم آورده است.»

تلاش‌های اصلاح طلبان اما در پروژه ادامه دادن راه بازرگان در روزنامه آسمان که به تازگی مجوز گرفته بود پیگری شد. به عقیده گفتمانی که آسمان آنرا در پیش گرفته بود، بعد از گذشت 35 سال مجددا فضا برای مطرح کردن راه بازرگان مساعد شده است چراکه هم بازرگان از اعتدال و میانه روی سخن می راند و هم روحانی با شعار اعتدال توانست بر مدیریت دولت یازدهم تکیه بزند.

اما این تنها بخشی از پروژه ضدیت با گفتمان انقلابی بود که هفته نامه آسمان آن را آغاز و به روزنامه آسمان ختم شد و با وجود چنین پروژه های سهمگینی این هفته نامه می تواند مجوز روزنامه اش را بگیرد و در مقابل وزیر ارشاد در واکنش به توهین همین روزنامه به حکم اسلامی قصاص می گوید: «در رابطه با این زمینه اظهار نظر نمی کنم»!

البته رویکردهای این چنینی روزنامه آسمان در مدت کمی که به فعالیت پرداخت به همین پروژه ختم نمی شد و مروری بر یادداشت ها و مدیگر مطالب منتشر شده در این روزنامه به خوبی نشان می دهد که اصلاح طلبان چه رویکردی در قبال دولت یازدهم را پیگیری می کنند.

رصد و تحلیل رفتارهای «آسمان» چه در دورانی که نام هفته نامه را یدک می کشید و چه در روزهایی که در قالب روزنامه منتشر می شد، بخوبی نشان می دهد که در چه مسیری گام بر می داشت و از سوی دیگر تاکید دولت اعتدال به چنین گروهی نشان از عدم اعتدال در برخورد با رسانه ها دارد.

برای پی بردن به اوج اعتقادات «آسمانی»ها نیز می توان به انکار حکم قصاص اشاره کرد. مقاله ای که طی آن «قصاص» غیرانسانی قلمداد کرد و سرانجام بواسطه انحرافات در تفکرات اعتقادی از سوی دادسرای تهران توقیف شد.

نکته قابل توجه در این بین آنجاست که هیئت نظارت بر مطبوعات که چندی پیش «یالثارات» را به استناد چند بند قانونی توقیف برای رسیدگی به تخلفات در اختیار مراجع قانونی قرار داد، نسبت به این هتک حرمت علنی هیچ واکنشی نشان نمی دهد و با اعلام جرم از سوی دادستانی تهران توقیف می شود و این دقیقا همان رفتار دوگانه و دوسویه ای است که این روزها برخلاف شعارهای انتخاباتی روحانی به جریان افتاده است.

به نظر می رسد مدیران وزارت ارشاد و در مقامی بالاتر دکتر روحانی باید تعریف خود را از «آزادی» ارائه دهند تا رسانه ها دریابند «آزادی بیان» ادعا شده از سوی دولت یازدهم به چه معناست.

آیا این روزها تعریف «آزادی بیان» نیز مانند «باسوادی» به حمایت و تعریف و تمجید از اقدامات دولت محدود شده است؟!

 

منبع: فرهنگ



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( یکشنبه 92/12/18 :: ساعت 9:27 صبح )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 185
>> بازدید دیروز: 194
>> مجموع بازدیدها: 560070
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب