سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خود را از اندیشه ای که مایه فزونی حکمتت گردد و عبرتی که مایه حفظ تو شود، تهی مدار . [امام علی علیه السلام]
اهالی بصیرت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» آمریکا 28 فرد و شرکت دیگر را به لیست تحریم ها افزود

تایید فرمایشات رهبر انقلاب درباره تحریم‎های جدید علیه ایران پس از مذاکره با امریکا

وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه آمریکا هشت شخصیت به همراه 20 شرکت و موسسه مالی از جمله شش نفتکش ایرانی را به بهانه نقض تحریم‌های هسته‌ای و موشکی در لیست سیاه قرار دادند.

در حالیکه در روزهای گذشته و پس از فرمایشات رهبر معظم انقلاب پیرامون افزایش تحریم‎های علیه ایران با وجود مذاکره مستقیم ایران و امریکا در موضوع هسته‎ای، خانم ماری هارف سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که در یکسال گذشته تحریم جدیدی علیه ایران اعمال نشده است، روز گذشته کاخ سفید اعلام کرد 20 موسسه مالی و شرکت ایرانی را در لیست سیاه تحریم‎های خود قرار داده است.

از جمله شرکت‌ها و موسسه‌هایی که به لیست تحریم‌ها افزوده شده‌اند می‎توان از بانک آسیا، شرکت پشتیبانی هوانوردی آسیا، خطوط هوایی کاسپین، بانک قرض الحسنه رسالت (تمام شعب در جهان)، بانک قوامین (تمام شعب در جهان)، موسسه مالی "گلدن تکس"،شرکت جهان تک رویان پارس، بانک خاورمیانه بانک بین المللی کیش، شرکت ماندگار بسپار کیمیا، خطوط هوایی معراج، موسسه علوم هسته ای و تحقیقات فناوری، شرکت سازه مرکب و سازمان نوآوری و تحقیقات دفاعی نام برد که به لیست جدید تحریم‌های وزارت خزانه داری اضافه شده‌اند.

این در حالی است که در زمستان سال گذشته و در حالیکه ایران و 1+5 آماده اجرای توافق ژنو می‎شدند، دولت امریکا در اقدامی مشابه تعدادی از شرکت‎ها و اشخاص ایرانی را در لیست تحریم‎های جدید خود قرار داد. هر چند دولت امریکا مدعی بود این تحریم‎ها جدید نبوده و اجرای قانون پیشین است، اما بررسی‎ها نشان داد، برخی از شرکت‎ها و اشخاص ذیل یک تحریم جدید و کاملا بر خلاف توافق ژنو مورد تحریم قرار گرفته‎اند.

در توافق ژنو و ذیل وظایفی که طرف مقابل در قبال توقف فعالیت هسته‎ای در ایران ملزم به انجام آن است، از عدم تصویب تحریم مجدد علیه ایران به عنوان یکی از این وظایف نام برده شده است. این در حالی است که در جریان وضع تحریم‎های مشابه پیشین، مسئولین پرونده هسته‎ای بدون واکنشی عملی، آنرا نقض کننده توافق ژنو ندانستند.

 

 

در همین راستا پس از آنکه آمریکا 12 روز پس از اجرای توافق ژنو، تعدادی از افراد و شرکت های مرتبط با فعالیت هسته ای ایران را تحریم کرد، وزیر امور خارجه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری در پاسخ به سئوال مجری که تحریم های جدید آمریکا را برخلاف توافقنامه ژنو عنوان کرده بود، گفت: «ببنید، اینها اگه بخوایم واقع بین باشیم و واقعیت را بگویم نقض توافق نیست ، درسته که این تحریم ها غیرقانونی و بی اثر هم بوده اما خب این تحریم هایی که قبلا هم وجود داشته و افراد و گروه های جدیدی برای اجرای آن تحریم‌ها وارد شدند.»

به عقیده کارشناسان، بی تفاوتی مقامات ایرانی به نفض توافقنامه ژنو توسط کاخ سفید و پرهیز از اقدامات متقابل در برابر تحریم های جدید آمریکا، راه را برای فشار بیشتر به ایران هموار می کند.

اما سئوال از تیم مذاکره کننده ایران این است چرا با وجود مشاهده رفتار 1+5 در وضع تحریم های جدید آن هم پس از اجرای توافق ژنو، در جریان مذاکرات تیرماه سال جاری که به تمدید 4 این توافق منجر شد، راه وضع تحریم های بیشتر را نبستند و نسبت به این موضوع بی تفاوت بودند.

سئوال دیگر آنکه  هر چند مشخص است که تحریم های جدید برخلاف توافق ژنو محسوب می شود اما چرا مسئولان وزارت امور خارجه هیچ واکنش عملی به اقدامات نقض کننده توافق آمریکا نشان نمی دهند و حتی آنرا توجیه می کنند؟ 

 

 

گفتنی است رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با سفرا و مسئولین سیاست خارجی دولت یازدهم با اشاره به انجام مذاکره مستقیم با امریکا در قبال مسئله هسته‎ای، این مذاکرات را غیر موثر بر تغییر رفتار دولت امریکا دانسته و عنوان کردند: « در گذشته میان مسئولان ما و مسئولان امریکا هیچ ارتباطی نبود اما در یک سال اخیر بخاطر مسائل حساس هسته ای و تجربه ای که مطرح شد انجام بشود، بنا شد مسئولان تا سطح وزارت خارجه تماسها، نشستها و مذاکراتی داشته باشند اما از این ارتباطات نه تنها فایده ای عاید نشد بلکه لحن امریکایی ها تندتر و اهانت آمیزتر شد و توقعات طلبکارانه بیشتری را در جلسات مذاکرات و در تریبونهای عمومی بیان کردند...امریکایی ها نه تنها دشمنی ها را کم نکردند بلکه تحریم ها را هم افزایش دادند! البته می گویند این تحریم ها، جدید نیست اما در واقع جدید است و مذاکره در زمینه ی تحریم هم، فایده ای نداشته است.»

یک روز پس از بیانات رهبر معظم انقلاب، یکی از سخنگویان امریکا اعلام کرد که آمریکا از زمان اجرای طرح اقدام مشترک درباره برنامه‌ هسته‌ای ایران، هیچ تحریمی علیه تهران وضع نکرده است.

روز گذشته نیز نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد تحریم‌های روز جمعه دولت آمریکا علیه برخی اشخاص و شرکت‌های جدید منافاتی با توافق موقت ژنو ندارند.

 سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل در مطلبی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر مدعی شد تحریم‌های روز جمعه دولت آمریکا علیه برخی اشخاص و شرکت‌های منافاتی با توافق موقت ژنو، امضا شده در تاریخ سوم آذرماه سال گذشته بین ایران و گروه 1+5 ندارند.

 

با این حال تا کنون مسئولان سیاست خارجی ایران موضعی در قبال تحریم‎های جدید امریکا علیه ایران در موضوع هسته‎ای نگرفته است و این در شرایطی است که برنامه‎ریزی‎های گسترده‎ای برای رسیدن به یک توافق جامع در چند هفته آینده از سوی طرف ایرانی تدارک دیده شده است. حال مشخص نیست با ادامه رفتار خصمانه امریکا در قبال مردم ایران آیا این رفتا تاثیری بر تلاش‎های طرف ایرانی خواهد داشت و آیا ایران پاسخی عملی به این رفتار خواهد داد یا اینکه همچون تحریم قبلی، این اقدام را تنها «خلاف روح کلی توافق ژنو» معرفی خواهد کرد!؟

منبع: رجانیوز



نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » اهالی بصیرت ( شنبه 93/6/8 :: ساعت 1:23 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

تربیت یافتگان غرب و شرق
جناب آقای ظریف خجالت بکش!
یا از روی ناآگاهی است یا خیانت
آموزش حجاب
واردات یونجه از فرانسه!
شهدا زنده اند...
واردات کالا ازکشورهای دیگرسبب تعطیلی بسیاری ازواحدهای تولیدی شده
نوروز
مکارم: برای حل مشکلات اقتصادی به رفع تحریمها دلخوش نباشیم
چرا حجاب؟!
[عناوین آرشیوشده]

>> بازدید امروز: 69
>> بازدید دیروز: 116
>> مجموع بازدیدها: 558631
» درباره من

اهالی بصیرت
مدیر وبلاگ : اهالی بصیرت[886]
نویسندگان وبلاگ :
بداغی (@)[0]

علیرضا (@)[0]



» پیوندهای روزانه

مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی [2]
گفتگوی دینی
کانون گفتمان قرآنی
معارف قرآن
آوینی
مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه [1]
سایت جامع دفاع مقدس [1]
شهدا [1]
فرهنگ ایثار و شهادت [2]
نورالشهدا
صبح [1]
منجی [1]
سبکبالان [1]
فارس نیوز [1]
پایگاه خبری رجانیوز [3]
[آرشیو(30)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
حکومت مهدوی و وظایف منتظران[18] . سیاسی[10] . عطر انتظار[5] . فوتبال[3] . امام خمینی[2] . جوشقان . کتاب . وعده آب و برق مجانی .
» آرشیو مطالب
دی 91
بهمن 91
اسفند 91
فروردین 92
اردیبهشت 92
خرداد 92
تیر 92
مرداد 92
شهریور 92
مهر 92
آبان 92
آذر 92
دی 92
بهمن 92
اسفند 92
فروردین 93
اردیبهشت 93
خرداد 93
تیر 93
مرداد 93
شهریور 93
مهر 93
آبان 93
آذر 93
دی 93
بهمن 93
اسفند 93
فروردین 94
اردیبهشت 94
خرداد 94
تیر 94
مرداد 94
شهریور 94
مهر 94
آبان 94
آذر 94
دی 94
بهمن 94
اسفند 94

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عطر ظهور
فرزانگان امیدوار
شین مثل شعور
لحظه های آبی( سروده های فضل ا... قاسمی)
..:: وزنه سیاسی ::..
پردیس
سرباز ولایت
قلمدون
وبلاگ شخصی محی الدین اله دادی
.عاشق خدا .
نگارستان خیال
ندای ماهین
نشریه حضور
جریان شناسی سیاسی - محمد علی لیالی
حامد ذوالفقاری
طب سنتی@
*شهرستان بجنورد*
آقاشیر
صراط مستقیم
پیام نمای جامع
وبلاگ گروهیِ تَیسیر
ارمغان تنهایی
کوثر ولایت
داستان های جذاب و خواندنی
تسنیم
قافیه باران
امام خمینی(ره)وجوان امروز
مشکات نور الله
سرباز حریم ولایت
نت سرای الماس
وب سایت رسمی جوشقان
فرهنگی نوین
سربازان گمنام امام زمان
به سوی ظهور
جاوید باد ایرن
پرچم‌های سیاه شرق
سکوی هشتم
حجت بن الحسن العسکری امام زمان(عج)
سربازی در مسیر
رنگی ها در ورزش ها

» صفحات اختصاصی

» طراح قالب