حکومت مهدوی و وظایف منتظران (13)
دستاوردها، قلمرو و مدت حکومت حضرت
طرح درس
اهداف:
1. شناخت دستاوردها و گسترهی حکومت حضرت
2. شناخت مدت دوران حکومت حضرت
3. آشنائی با سیرهی شخصی و حکومتی حضرت
فوائد:
1. آشنائی با چشم انداز درخشان عصر ظهور
2. درک جذابیت برنامههای دوران ظهور
3. عشق و شوق به فرا رسیدن زمان ظهور
مطالب آموزشی:
1. کارکرد عدالت گستری حضرت
2. کارکرد اخلاقی و تربیتی حضرت
3. کارکرد اجتماعی و دینی حضرت
4. کاکرد اقتصادی و علمی حضرت
5. قلمرو و مدت حکومت حضرت
دانلود فایل این درس (سخنرانی صوتی و تصویری و فایل pdf) (حجم: 10MB)
دستاوردهای حکومت
افراد و جمعیتها پیش از آنکه به حکومت برسند و قدرت را به دست گیرند آرمانهایی را برای حکومت خود بیان میکنند و چه بسا برای رسیدن به آن اهداف، برنامههای خود را نیز اعلام کنند امّا معمولا پس از رسیدن به قدرت و گذشت زمان، در اهداف خود ناکام مانده و گاهی از آنچه گفته بودند عدول میکنند و یا به کلّی آن ایدهها و اهداف مطرح شده را فراموش میکنند.
دست نیافتن به آرزوها و اهداف از پیش تعیین شده یا به جهت آن است که «هدفها» واقعی و اصولی نبوده و یا آنکه برنامههای حکومت برای رسیدن به هدف ها، برنامه جامع و کاملی نبوده است و در بسیاری از موارد نیز سبب ناکامی، عدم لیاقت مجریان بوده است.
در حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اهداف، هدفهایی است واقعی و اصیل که ریشه در عمق وجدانهای بشر دارد و همگان در آرزوی رسیدن به آن بودهاند و برنامهها نیز بر اساس تعالیم قرآن و سنّت اهلبیت(علیهم السلام) تنظیم گردیده و در تمامی بخشها ضمانت اجرائی برای آنها وجود دارد؛ بنابراین دستاوردهای این انقلاب عظیم، بسیار چشمگیر و قابل توجه است و در یک جمله باید گفت دستاوردهای حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پاسخگوی تمام نیازهای معنوی و مادی بشر است که خداوند متعال در وجود انسان به امانت نهاده است.
در اینجا با توجه به روایات برخی از این دستاوردها را بیان میکنیم:
1. عدالت فراگیر
در روایات فراوان، مهمترین ره آورد قیام و انقلاب حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) پر شدن جهان از عدالت و دادگری شمرده شده است که در بخش اهداف حکومت درباره آن سخن گفتیم. اما در این بخش بر آن حقیقت یاد شده این واقعیت را میافزاییم که در حاکمیت قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) عدالت در همه سطوح جامعه به صورت یک جریان جاری در تمام مویرگهای اجتماع در میآید و هیچ نهاد و مجموعه کوچک یا بزرگی نمیماند مگر اینکه عدالت در آن حاکم خواهد شد و روابط افراد با یکدیگر بر اساس آن پی ریزی خواهد شد.
امام صادق(علیه السلام) در این باره فرمود:
«به خدا قسم، عدالت را در خانههای مردم خواهد برد آنچنان که سرما و گرما به درون خانهها نفوذ میکند.»(1)
وقتی خانه که کوچکترین نهاد در جامعه است به کانون عدالت تبدیل میشود و روابط افراد خانواده با یکدیگر عادلانه میگردد حکایت از آن دارد که حکومت جهانی و عدل گستر مهدوی نه با ابزار زور و قانون بلکه بر اساس یک تربیت قرآنی که به عدالت و احسان فرمان میدهد(2)، افراد را پرورش میدهد و در فضایی این چنین همگان به حکم وظیفه انسانی و الهی خود، حقوق دیگران را ـ گرچه از نظر رتبه و مقام، جایگاهی نداشته باشند ـ محترم میشمارند.
در جامعه موعود مهدوی، عدالت، یک جریان فرهنگی اصیل و با پشتوانه قرآنی و حکومتی است که تخلّف از آن تنها توسط معدودی از افراد که خود محور و منفعت طلب بوده و به دور از تعالیم قرآن و اهلبیت(علیهم السلام) پرورش یافته اند، صورت میگیرد که حاکمیت عدالت پرور با آنها برخورد جدّی میکند و اجازه رشد و نموّ و ریشه دوانیدن به آنها نمیدهد و به ویژه از نفوذ آنها به سطوح حاکمیت جلوگیری میکند.
آری عدالتی چنین فراگیر و همگانی ره آورد حکومت مهدی منتظر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است و بدینسان عالیترین هدف انقلاب امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که پر کردن عالم از عدل و داد بوده است به شکل کامل تحقق خواهد یافت و ظلم و ستم و حق کشی در همه زوایای جامعه حتی در روابط اعضای خانواده با یکدیگر از بین خواهد رفت.
2. رشد فکری و اخلاقی و ایمانی
در بخش قبل آمده که فراگیر شدن عدالت در جامعه به سبب تربیت صحیح افراد و رواج فرهنگ قرآن و عترت در جامعه است و در روایات ما به رشد فکری و اخلاقی و ایمانی مردم در حاکمیت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تصریح شده است.
امام باقر(علیه السلام) فرمود:
«وقتی قائم ما قیام کند دست (عنایت) خویش بر سر بندگان خدا نهد و به برکت آن عقل و خرد آنها به کمال رسد.» (3)
و همه خوبیها و زیباییها به دنبال کمال عقل انسان، به دست میآید زیرا که عقل، پیامبر درونی انسان است که در صورت حاکم بودن آن بر کشور جسم و جان، اندیشه و عمل آدمی به سوی صلاح و درستی خواهد رفت و مسیر بندگی پروردگار و نیل به سعادت هموار خواهد شد.
از امام صادق(علیه السلام) سؤال شد که عقل چیست؟
فرمود:
«عقل آن [حقیقتی] است که به سبب آن خداوند عبادت میشود و به [راهنمایی] آن بهشت به دست میآید.» (4)
آری، در جامعه امروز میبینیم که در جامعه بدون امام، شهوات بر عقل، غلبه دارد و نفس سرکش، یگانه فرمانروای افراد و گروهها و احزاب است و پیامد این وضعیت پایمال شدن حقوق افراد و فراموش شدن ارزشهای الهی است ولی در جامعه موعود و در سایه فرمانروائی حجّت خدا، که عقل کلّ است، عقول انسانها، میدان دار و سکّان دار تصمیم و اقدام خواهد بود و عقلِ به کمال رسیده جز به خوبی و زیبایی فرمان نمیدهد.
3. اتحاد و همدلی
برابر روایات، جمعیتی که تحت حاکمیت جهانی امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بسر میبرند، با هم متّحد و صمیمی خواهند بود و در زمان بر پایی دولت مهدوی جایی برای کینه و دشمنی نسبت به یکدیگر در دلهای بندگان خدا نخواهد ماند.
امام علی(علیه السلام) فرمود:
«وَلَوْ قَدْ قامَ قائمُنا... لَذَهَبْتِ الشَّحْناءُ، مِنْ قُلُوبِ الْعِبادِ...؛
وقتی قائم ما قیام کند، کینه از دلهای بندگان برود.»
در آن زمان دیگر بهانهای برای کینه توزی نیست زیرا که روزگار عدل و دادگری است و حقی از کسی ضایع نمیشود و روزگار خردورزی و تعقّل است نه عقل ستیزی و شهوتپرستی. (5) بنابراین زمینهای برای دشمنی و کینه جویی باقی نمیماند و از این رو دلهای مردم که تا پیش از این، پراکنده و دور از هم بود، انس و الفت مییابد و همگان به برادری و اُخوّت قرآنی باز میگردند(6) و مانند برادران با یکدیگر همدل و مهربان میشوند.
امام صادق(علیه السلام) در وصف روزگار سبز مهدوی فرمود:
«[در آن ایام] خداوند وحدت و اُلفت بین قلوب پریشان و پراکنده برقرار کند.» (7)
و اگر دست خدا در کار است دیگر عجیب نیست که این همدلی و صمیمیت به جایی رسد که تصور آن در دنیای کنونی که بحران تضادها و کشمکشهای مادّی به اوج خود رسیده است، دشوار باشد.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«وقتی قائم ما قیام کند دوستی واقعی و صمیمیت حقیقی بیان میشود. هر نیازمندی دست میبرد و از جیب برادر ایمانی اش به مقدار نیاز برمی دارد و برادرش او را منع نمیکند.» (8)
4. سلامت جسمی و روانی
یکی از مشکلات بشر امروز بروز بیماریهای سخت و غیر قابل علاج است که محصول عوامل گوناگون از جمله آلودگی محیط زیست به سبب به کارگیری سلاحهای شیمیایی، اتمی و میکروبی است. همچنین روابط نامشروع انسانها با یکدیگر و نیز از بین بردن جنگلها و آبهای دریا از دیگر عوامل ظهور بیماریهایی مانند جذام، طاعون، فلج، سکته و دهها بیماری دیگر است که بهداشت و درمان پیشرفته امروزی نیز قادر به معالجه آنها نیست. بر بیماریهای جسمی باید فهرست بلندی از امراض روحی و روانی را نیز افزود که زندگی را برای مردم جهان تلخ و غیر قابل تحمل کرده است که این نیز به سبب روابط غلط حاکم بر جهان و انسانهاست.
در دولت کریمه مهدوی که روزگار عدالت گستری و حکومت فضیلتها و زیبایی هاست و روابط بر اساس برادری و برابری شکل میگیرد، بیماریهای جسمی و روانی انسان از بین میرود و قوای بدنی و روحی انسان به طور شگفت انگیزی قوی و نیرومند میگردد.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«هنگامی که حضرت قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قیام کند، خداوند بیماریها را از مؤمنان دور میسازد و تندرستی را به آنان باز میگرداند.» (9)
در دولت آن سرور که دانش به گونهای شگفت پیشرفت میکند هیچ بیماری لاعلاجی نمیماند و بهداشت و طبّ، رشد چشمگیری خواهد داشت و نیز به برکت وجود حضرت، بسیاری از بیماران شفا خواهند گرفت.
امام باقر(علیه السلام) فرمود:
«هر کس قائم اهلبیت مرا درک کند اگر به بیماری دچار باشد شفا مییابد و چنانچه دچار ناتوانی باشد توانا و نیرومند میگردد.» (10)
5. خیر و برکت فراوان
از دستاوردهای بزرگ حکومت قائم آل محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) خیر و برکت فراوان و بی سابقه است. در بهار دولت او همه جا سبز و خرم گشته و نشاط و حیات مییابد. آسمان میبارد و زمین میرویاند و برکات الهی سرشار و بی شمار میگردد.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«... خداوند به سبب او (امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برکات آسمانها و زمین را جاری میکند. [در ایام دولت او] آسمان میبارد و زمین دانه میدهد.» (11)
در سایه حکومت آن حضرت کویری نمیماند و همه زمینها جامه حیات و شادابی به تن میکند. این تحول چشمگیر و فراوانی بی نظیر به جهت آن است که روزگار مهدی، زمان جوانه زدن نهال پاکی و تقوا و شکوفایی گلهای ایمان است و مردم در همه اصناف و اقشار تحت تربیت الهی قرار گرفته و روابط خود را بر اساس ارزشهای خدائی انجام میدهند و خداوند وعده فرموده است که چنین محیط پاکی را از برکات و خیرات، سیراب گرداند.
قرآن کریم در این زمینه میفرماید:
«وَلَوْ اَنَّ اَهْلَ القُری امَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَیهِمْ بَرَکات مِنَ السَّماءِ وَالاَْرْضِ»؛
اگر مردم شهرها ایمان آورده و تقوا پیشه میکردند [درهای] برکات آسمان و زمین را به رویشان باز میکردیم. (12)
6. ریشه کن شدن فقر
وقتی همه منابع زمینی برای امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) آشکار گردد و برکات آسمان و زمین بر مردم زمان او بی دریغ جریان یابد و به عدالت تقسیم گردد جایی برای فقر و تهیدستی نمیماند و بشریت در دولت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) برای همیشه از چنگال فقر و نداری رها میشود. (13)
در روزگار او روابط اقتصادی بر اساس برادری و برابری شکل میگیرد و اصل سودجوئی و منفعت طلبی شخصی، جای خود را به حسّ دلسوزی و غمخواری و مواسات با برادران دینی میدهد و در این حال همه به یکدیگر به عنوان اعضای یک خانواده نگاه میکنند و بنابراین همه، دیگران را از خود میدانند و بوی یگانگی و یکرنگی در همه جا به مشام میرسد.
امام باقر(علیه السلام) فرمود:
«... (امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر سال دو بار به مردم میبخشد و در هر ماه دوبار به آنها روزی (و نیاز زندگی) عطا میکند و [در این کار] به مساوات بین مردم عمل مینماید تا اینکه [چنان مردم بی نیاز میشوند که] هیچ نیازمندی به زکات پیدا نمیشود...!» (14)
از روایات استفاده میشود که عدم نیازمندی مردم به جهت روحیه قناعت و بی نیازی روحی است. به بیان دیگر پیش از آنکه مردم از بیرون، صاحب مال فراوان شوند و بی نیاز گردند از درون، روح بی نیازی در آنها پیدا میشود و به آنچه خداوند از فضل خویش به آنها عطا کرده راضی و خشنود میگردند و بنابراین چشمی به اموال دیگران ندارند.
پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله وسلم) در توصیف روزگار دولت مهدوی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) فرموده است:
«... خداوند روح بی نیازی را در دلهای بندگان قرار میدهد.» (15)
این در حالی است که پیش از ظهور روحیه آزمندی و زیاده طلبی عامل مؤثری در رقابتهای غلط و انباشتن اموال بر روی هم و انفاق نکردن آنها به نیازمندان بوده است.
خلاصه اینکه در زمان امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بینیازی از بیرون و درون خواهد بود. از سوئی ثروت سرشار به عدالت تقسیم میگردد و از سوی دیگر قناعت، ویژگی اخلاقی مردمان میشود.
پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) پس از اینکه درباره بخشش امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به مردم بیاناتی فرموده است میافزاید: «و خداوند دلهای امت محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) را از بی نیازی پُر میکند و عدالت مهدوی همه آنها را در بر میگیرد به گونهای که [حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)] امر میکند تا ندا دهندهای اعلام کند:
چه کسی نیازمند مال است؟ پس کسی در میان مردم بر نخیزد مگر یک نفر!
پس امام [به او] میفرماید: نزد خزانه دار برو و به او بگو: مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به تو فرمان میدهد که به من مالی بدهی. پس خزانه دار به او میگوید: جامه ات را بیاور، تا اینکه وسط جامه اش را پُر میکند و چون آن را بر دوش میکشد پشیمان میشود و میگوید: چرا در میان امت محمد(صلی الله علیه و آله وسلم) من از همه حریصتر باشم... پس مال را بر میگرداند ولی از او قبول نمیشود و به او گفته میشود: ما آنچه عطا کردیم باز پس نمیگیریم.» (16)
7. حاکمیت اسلام و نابودی کفر
قرآن کریم در سه مورد وعده داده است که خداوند متعال دین مقدس اسلام را جهان گیر خواهد کرد:
«هُوَالَّذی اَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ... » (17)؛
او خدائی است که پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا آن دین را بر همه ادیان پیروز گرداند...
و شکی نیست که وعده خداوند انجام شدنی و تخلف ناپذیر است چنانکه قرآن فرموده است:
«...اِنَّ اللّهَ لایخْلِفُ الْمیعادَ».(18)
ولی روشن است که با وجود همه مجاهدتها و تلاشهای بی دریغ پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و اولیاء خدا(علیهم السلام) تا کنون چنین رویداد مبارکی به وقوع نپیوسته است(19) و همه مسلمانان امید دارند که این روزگار فرا رسد و البتّه این آرزویی حقیقی است که ریشه در بیانات پیشوایان معصوم(علیهم السلام) دارد.
بنابراین در سایه حاکمیت آن ولی پروردگار بانگ اشهدان لااله الاّ اللّه که پرچم توحید است و نوای اشهد ان محمّداً رسول اللّه که علم اسلام است همه جا را فرا خواهد گرفت و اثری از شرک و کفر باقی نخواهد ماند.
امام باقر(علیه السلام) در توضیح آیه «وَقاتِلُوهُمْ حَتّی لاتَکُونَ فِتْنَةٌ وَیکُونَ الدّینُ کُلُّه لِلّه...» (20)
فرمود:
«تأویل(21) این آیه هنوز نیامده است و هرگاه قائم ما قیام کند آنکس که زمان او را در یابد، تأویل این آیه را خواهد دید و هر آینه [در آن زمان] دین محمّد(صلی الله علیه و آله وسلم) به هرکجا که شب میرسد خواهد رسید (و عالم گیر خواهد شد) به گونهای که بر سطح زمین، اثری از شرک نخواهد ماند همانگونه که خداوند فرموده [وعده نموده] است؟!»(22)
و البتّه این جهان شمولی اسلام به سبب حقّانیت و واقعیت «اسلام» است که در روزگار مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) هر چه بیشتر و بهتر آشکار خواهد شد و همگان را به خود جلب خواهد کرد مگر آنانکه از روی عِناد و سرکشی سر به طغیان بردارند که با شمشیر عدل مهدوی که دست انتقام پروردگار است رو به رو خواهند شد.
آخرین نکته در این بخش آنست که این وحدت عقیدتی که در پرتو حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) به دست میآید زمینه بسیار مناسبی برای تشکیل جامعه واحد جهانی است و جهان به دنبال همین اتحاد و یگانگی در اعتقاد، به یک قانون و نظام توحیدی تن میدهد و آن را میپذیرد و سپس در سایه آن، روابط فردی و اجتماعی خود را بر اساس معیارهایی که از یک عقیده و مرام گرفته شده است، تنظیم میکند و طبق این بیان، وحدتِ عقیدتی و جمع شدن همه مردم در زیر یک پرچم و دینِ واحد، یک ضرورت و نیاز جدی است که در حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حاصل خواهد شد.
8. امنیّت عمومی
در حاکمیت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که دوران فراگیری همه خوبیها در همه عرصههای زندگی است، امنیّت که از بزرگترین نعمتهای الهی و از عالی ترین آرزوهای انسان است، به دست میآید.
وقتی مردم از عقیده و مرامی واحد پیروی کنند و در روابط اجتماعی خود به اصول بلند اخلاقی پای بند باشند و عدالت در تمام مویرگهای حیات فردی و جمعی بشر جاری گردد، بهانهای برای ناامنی و ترس در هیچ بخشی از زندگی باقی نمیماند. در جامعهای که هر کسی به حقوق الهی و انسانی خود میرسد و با تجاوز و حق کُشی ـ گرچه در طبقه حاکمان و در کمترین مقدار آن باشد ـ برخورد قانونی میشود، امنیّت عمومی و اجتماعی شکل میگیرد.
امام علی(علیه السلام) فرمود:
«به دست ما [و در حکومت ما] روزگار سختیها سپری میگردد... و چون قائم ما قیام کند کینهها از دلها بیرون رود، حیوانات نیز با هم سازگاری کنند. [در آن روزگار چنان محیط امنی ایجاد شود] که زن، با همه زیب و زیور خود، از عراق تا شام برود... و چیزی او را نترساند.» (23)
و البتّه برای ما که در روزگار بی عدالتیها و آزمندیها و کینه توزیها بسر میبریم تصور چنان دورانِ سبزی، بسیار دشوار است ولی چنانکه گفته شد اگر به عوامل آن همه بدی و زشتی بنگریم و بیندیشیم که این عوامل در حاکمیت حکومت حق ریشه کن خواهد شد خواهیم دانست که وعده الهی در تحقق جامعه امن و آرام، حتمی است.
خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است:
«خدا به کسانی از شما که ایمان آوردهاند... وعده داده که به یقین در روی زمین، ایشان را خلیفه (و حاکم) گرداند... و پس از اینکه در ترس و نگرانی قرار داشتند، امنیّت و آرامش را به ایشان عطا فرماید...». (24)
و امام صادق(علیه السلام) در معنی این آیه فرمود:
«این آیه درباره قائم(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و یارانش نازل شده است.» (25)
9. گسترش دانش
در دوران حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) اسرار علمی فراوان در علوم اسلامی و انسانی آشکار میشود و دانش بشری به گونهای غیر قابل تصوّر توسعه مییابد.
امام صادق(علیه السلام) فرمود:
«علم و دانش، بیست و هفت حرف است و همه آنچه پیامبران آورده اند، تنها دو حرف آن است و مردم تا کنون جز با آن دو حرف آشنایی ندارند و هنگامی که قائم ما قیام کند، بیست و پنج حرف دیگر را بیرون آورده و در میان مردم گسترش دهد و آن دو حرف را نیز به آنها ضمیمه ساخته و مجموع بیست و هفت حرف را منتشر خواهد کرد.» (26)
بدیهی است که رشد و توسعه علمی در همه زمینهها برای انسان روی میدهد و در روایات متعدد اشاراتی آمده که نشان میدهد فاصله دانش صنعتی در آن زمان، با صنعت کنونی، بسیار زیاد خواهد بود. (27)
همانگونه که صنعت کنونی با قرنهای پیشین تفاوت چشمگیری دارد.
در اینجا به بعضی از روایات اشاره میکنیم:
امام صادق(علیه السلام) درباره چگونگی ارتباطات در حکومت امام مهدی فرمود:
«در روزگار قائم(علیه السلام) مؤمن در مشرق زمین، برادرش را که در مغرب زمین است میبیند...». (28)
و نیز فرمود:
«هنگامی که قائم ما قیام کند، خداوند قدرت شنوایی و بینایی شیعیان ما را افزایش میدهد به گونهای که آن حضرت از فاصله یک برید (چهار فرسنگ) با شیعیان خود سخن میگوید و آنان سخن او را میشنوند و او را میبینند در حالی که حضرت در جایگاه خود قرار دارد. (29)
و درباره میزان آگاهی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از احوال مردم به عنوان رئیس حکومت و مرکز تصمیم گیری و فرماندهی، در روایت آمده است که:
«اگر کسی در خانه خودش سخنی بگوید، بیم آن دارد که مبادا دیوارهای خانه اش گزارش دهند.» (30)
با توجه به وسایل پیشرفته ارتباطی درک این روایات آسانتر است ولی روشن نیست که آیا همین وسائل به صورت پیشرفتهتر به کار گرفته میشود یا سیستم دیگری که پیچیدگی بیشتری دارد جایگزین وسائل امروزی خواهد شد.
ویژگیهای حکومت
در بخشهای قبل درباره اهداف، برنامهها و دستاوردهای حکومت امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) سخن گفته شد. در پایان به برخی از ویژگیهای حکومت مانند قلمرو حکومت و مرکز آن، مدت حکومت و روش کارگزاران و معرفی آنها و نیز سیره رهبر بزرگ حکومت، میپردازیم.
قلمرو حکومت و مرکز آن
تردیدی نیست که حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) حکومتی جهانی است زیرا که او موعود همه بشریت و تحقق بخش آرزوهای همه انسان هاست. بنابراین آنچه از زیباییها و خوبیها در سایه حکومت او به وجود آید سراسر زمین را فرا خواهد گرفت. این حقیقتی است که روایات فراوان، شاهد آن است که به گروههایی از آنها اشاره میکنیم.
الف. روایات بسیاری که مضمون آن چنین است، مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) زمین را پر از عدل و داد میکند همان گونه که پر از ظلم و جور شده باشد. (31) کلمه «زمین» (الارض) سرتاسر کره خاکی را در بر میگیرد و هیچ دلیلی وجود ندارد که معنی آن را به بخشی از زمین محدود کند.
ب. روایاتی که از تسلّط امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر مناطق مختلف جهان خبر داده است که گستردگی و پراکندگی و اهمیت آن مناطق، حکایت از سلطه آن حضرت بر تمامی جهان دارد و معلوم میشود که نام بردن از شهرها و کشورها در روایات از باب نمونه و مثال بوده و میزان درک مخاطبان روایات در آن زمان نیز ملاحظه گردیده است.
در روایات مختلف از روم، چین، دیلم یا کوههای دیلم، ترک، سند، هند، قسطنطنیه، کابل شاه و خزر به عنوان مناطقی که امام مهدی بر آنها مسلط خواهد شد و آنها را فتح خواهد کرد نام برده شده است. (32)
گفتنی است که در زمان ائمه(علیهم السلام) مناطق یاد شده بر بخشهای بسیار گسترده تری نسبت به زمان ما، گفته میشده است. برای مثال «روم» شامل همه اروپا و حتی قاره آمریکا میگردیده و مراد از چین همه شرق آسیا بوده که شامل ژاپن نیز میشود همانگونه که «هند»، پاکستان امروز را شامل بوده است.
شهر قسطنطنیه همان استانبول است که در جهان آن روز به عنوان مقاوم ترین شهرها و مناطق از آن یاد میشده و در واقع فتح آن به پیروزی و موفقیت بزرگ شمرده میشده زیرا که یکی از راههای اصلی ورود به قاره اروپا بوده است.
خلاصه اینکه تسلّط امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بر مناطق حسّاس و مهم جهان حکایت از گستردگی جهانی فرمانروایی آن حضرت دارد.
ج. گذشته از روایات دسته اول و دسته دوّم، روایات متعددی در دست است که به روشنی از جهانی بودن حکومت حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) خبر میدهد.
در سخنی از پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) آمده است که خداوند متعال فرموده است:
«... من دین خود را به دست آنها (پیشوایان دوازده گانه) بر همه آئینها پیروز میگردانم و به دست ایشان فرمان خود را (بر همه) چیره خواهم ساخت و به (قیام) آخرین آنها ـ امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ـ سراسر زمین را از دشمنانم پاک خواهم کرد و او را بر مشرق و مغرب زمین فرمانروا خواهم گرداند...» (33)
و امام باقر(علیه السلام) فرمود:
«اَلْقائِمُ مِنّا... یبْلُغُ سُلْطانَهُ الْمَشْرِقَ وَالْمَغْرِبَ وَ یظْهِرُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ بِهِ دینَهُ عَلَی الدّینِ کُلِّهِ وَ لَوْکَرِهَ الْمُشْرِکُونَ... (34) ؛
قائم(علیه السلام) از ما (خاندان پیامبر) است... (او کسی است که) فرمانروایی او مشرق و مغرب (عالم) را فرا خواهد گرفت و خداوند به دست او دین خود را بر همه ادیان غلبه میدهد اگر چه مشرکان را خوش نیاید.»
و اما مرکز حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر تاریخی کوفه است که در آن زمان وسعت زیادی خواهد یافت به گونهای که شهر نجف را که در چند کیلومتری کوفه است شامل میشود و به همین دلیل است که در بعضی روایات، کوفه و در بعضی دیگر نجف به عنوان مرکز حکومت نام برده شده است.
امام صادق(علیه السلام) در ضمن روایتی طولانی فرمود:
«مرکز حکومت او (حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) شهر کوفه خواهد بود و محل قضاوت او مسجد (بزرگ) کوفه.» (35)
گفتنی است شهر کوفه از دیرزمان، مورد توجّه خاندان پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) و محل زمامداری حضرت علی(علیه السلام) بوده است و مسجد مشهور آن یکی از چهار مسجد معروف جهان اسلام است که امام علی(علیه السلام) در آن نماز و خطبه میخوانده است و نیز در آن به امر قضاوت میپرداخته است و در نهایت در محراب همان مسجد به شهادت رسیده است.