از تغلب در انتخابات 88 تا حصر سران فتنه
حضور مردم درصحنههای مختلف در همه جای دنیا و حتی در دیدگاه غیر اسلامی دارای ارزش و افتخار بزرگی است. در نظام اسلامی و مردمسالاری دینی حضور مردم جهت حمایت، برپایی و اجرای احکام و فرامین اسلامی چنان ارزشی دارد که از آن به عنوان نعمت الهی یاد میشود. نعمتی که زمینهساز شکلگیری بسترهای سعادت بشر و رسیدن به آرزوی انبیای الهی است. اما این نعمت برای عدهای مدعی قانون مداری و توجه به آرای مردم مورد پذیرفتن نیست، پذیرش آنان در چارچوبی است که خواستهها، امیال و آرزوهای آنان را برآورده نماید. آرزوهایی که هرچند توأمان با دیکتاتوری و تغلب همراه باشد. تغلبی که با زور و قدرت نمایی غیر مشروع قرار است توهینی باشد به آرا و سلیقه? انتخاباتی مردم و مقابله با حق و حق طلبی. این افراد رأی و انتخاب مردم را در صورت همسویی با میلشان آنچنان مطرح مینمایند که گاهی از رأی و حکم الهی فراتر رفته و به آن رنگ مشروعیت طلبی میدهند. اما تغلب و زورگویی نسبت به انتخاب مردم در چارچوب شریعت و قانون قابلبررسی و مصادیق آن در فتنه 88 کاملاً مشهود است.
تغلب از باب تفعل است و معنای آن در لغت «چیره شدن، مغلوب ساختن و غلبه پیدا کردن» است (1). این واژه در معنای اصطلاحی به «از راه غلبه و یا زور بر مردم حاکم شدن» تعریف گردیده است. تعریفی که در فقه سیاسی و امنیتی و باب قضا و جهاد بسیار به آن پرداختهشده است. به تعبیر دیگر در حکومت اسلامی به افرادی که بخواهند در مقابل نظام اسلامی ایستادگی نمایند و بر مردم چیره شوند و آنان را به تسلط خود درآورند، «باغی» گویند و نوع حکومت آنان را طاغوت برشمارند. (2 و 3) این افراد گاها خود را همراه و یا صحابه بزرگان میدانند و از این افتخار بهجای پیمودن راه درست و اصلاح جامعه به سمت قهر و نیستی و نابودی زحمات انبیای الهی گام برمیدارند. این افراد با رفتارهایی سبب میگردند که باورهای نادرست در بین مردم ایجاد و آسیبهای فراوانی بهنظام اسلامی متحمل شود. این رفتارها و روشها به شرح ذیل قابلبررسی است:
الف ) خروج در برابر قانون و نص
بغاة و فتنه گران همیشه با ندای قانونگرایی خود را به دیگران معرفی میکنند اما در باور آنها قانون گفتار، کردار و رفتار خویش است. رفتاری که باید مطابق با قانون و نص باشد جای خود را به رفتاری دیکتاتور مأبانه و خصمانه میدهد در فتنه اسرائیلی – آمریکایی سال 1388 نمونهای از این افراد مشاهده گردید.
افرادی که با شعار قانون مداری، مقابله با دروغ، تغییر و... سعی داشتند تا آرای مردم را به صندوق خود بریزند که با عدم تمکین به نتیجه انتخابات، حوادث تلخ و زیانبار سال 1388 را ایجاد نمودند. حوادثی که یقیناً مخالف قانون بوده است. این افراد بهجای تمکین به قانون و استفاده از روشهای بسیار فراوان اعتراض و تجدیدنظرخواهی نسبت به انتخابات، راه غیرقانونی را در پیش گرفتند و براندازی را شعار خود قراردادند.
در همین راستا با بررسی فقهی جرم براندازی و خروج به معنای مقابله با حاکم یا حکومت اسلامی که وظیفه? اقتدار آفرینی و حفظ و صیانت آرا و شرع را دارد، با تکیه بهزور، قوه و منعه، (4) میتوان فهمید رفتار، عملکرد و حضور درصحنه? سران فتنه و همراهان آنان - که نظام اسلامی به رحمت با آنان تابهحال برخورد کرده است – و همچنین مستندات موجود اعم از اسناد مکتوب، بیانیهها، سخنرانی و... همه و همه مؤید و مصداق خروج این افراد است. این خروج به صورتی مصداق پیدا نموده است که قصد عزل حاکم اسلامی و براندازی حکومت اسلامی را داشته و با شعارهای مختلف که اصل ولایتفقیه را هدف قرار داده بودند، تمام تلاش خود را انجام دادند. لذا بهطور مسلم باید گفت سران فتنه و همراهان آنان مصداق بغی بوده و خروجشان در مقابل نعمت الهی و آرای مأخوذه مردم فراموش نخواهد شد.
هرچند بعضی از حامیان آن قصد فراموشی این صدمات وارده بهنظام رادارند ولی بهطور حتم، حکم آنان، حکم کسانی است که باغی میباشند و محکومبه اعدام و مفسد فیالارض است. لذا نظام مقدس اسلامی بارحمت و عنایت ویژه? خود در مقابل این افراد موضعگیری نموده و آنان را تا روز مشخص در حصر قرارداد تا با آرامش فضای سیاسی و اجتماعی به دادگاه عدله بسپارد و احکام مربوطه را جاری نماید. احکامی که با اجراشدن حیات دوباره به زندگی میدهد.
ب) تأویل یا شبهه افکنی در مقابل حقیقت و واقعیت
باغیان بر طبق این تعریف قصدشان براندازی و مخالفت با حکومت اسلامی و آرای مردم است. این افراد گاها با ارائه دلایل و توجیهاتی سطحی بر آن هستند تا ضمن توجیه رفتار خو د، عدهای را نیز به سمت رفتار خلاف قانون سوق دهند. این افراد بابیان شبهاتی همچون عدم مشروعیت حکومت، عدم التزام به اصول و مبانی، انحراف و ظلم نمودن بهحق خود و.... (5) بر آن هستند تا راه خود را با توجیه بازنمایند.
از دیدگاه فقهی میان قطع الطریق، خرابکار و تروریسم با جرم سیاسی و بغی تفاوت است. لذا باغی با توجیهات خود قصد براندازی و تخریب اساس اسلام و حکومت اسلامی را دارد ولی قطع الطریق و خرابکار صرفاً دارای این هدف نمیباشد و امکان داشتن اهداف دیگر را نیز دارد. لذا باز نیز نظام اسلامی نسبت به تغلب و بغی کنندگان سال 1388 رحمت نشان داده است که تا حال با آنان برخورد متناسب با این جرم بزرگ را نداشته است.
با بررسی مطالب فوق میتوان نتیجه گرفت:
1- هیچگاه و در هیچیکی از حکومتهای اسلامی، تغلب کنندگان جایی نداشتهاند و نظام اسلامی بااقتدار برگرفته از رأی مردم با آنان برخورد نموده و تأویل و شبهات وارده را با روشهای مختلف پاسخ داده است. روشی که جمهوری اسلامی ایران در فتنه 1388 به آن تمسک کرد.
2- رهبری معظم انقلاب بهعنوان حاکم اسلامی جامعه علاوه بر فراخواندن سران فتنه به قانونگرایی، با استفاده از اختیارات خویش فرصت گرانمایه? رسیدگی به اعتراضات و شبهات مطروحه را به آنان اعطاء نمود، ولی آنان بدون هیچ اعتراض قانونی و ارائه ادله عقلی و مشخص، توهمات خود را به فضای خیابان آوردند و ضمن سلب آرامش و امنیت، با همکاری دشمن و سرویسهای مختلف جاسوسی، سعی کردند نظام را به ورطه? سقوط بکشانند، که به لطف الهی و در طول آن تدبیر رهبری معظم انقلاب، این اقدام نیز خنثی گردید. ایشان در این زمینه فرمودهاند: «هدفهایی که آنها دنبال میکردند، در درجه? اول، سقوط انقلاب و سقوط نظام جمهوری اسلامی بود. هدف اول، براندازی بود. هدف بعدی این بود که اگر براندازی نظام جمهوری اسلامی تحقق پیدا نکند، انقلاب را استحاله کنند؛ یعنی صورت انقلاب باقی بماند، اما باطن انقلاب، سیرت انقلاب، روح انقلاب از بین برود. در این زمینه خیلی تلاش کردند؛ که آخرین نمایشنامه? آنها که روی صحنه آمد، همین فتنه? 88 بود.»(6)
3- سران فتنه با همکاری عدهای فرصتطلب معاند و معارض نسبت به انقلاب و مردم، ظرفیتهای موجود در کشور پس از حضور بالای مردم در انتخابات را زایل نموده و آن را تبدیل به بحرانی هویتی و امنیتی کردند و فضای کشور را ملتهب و زشت به جهانیان نشان دادند.
4- رفتار شناسی سران فتنه و حامیان آن و در رأس همه استکبار جهانی به سرکردگی آمریکا، سبب شد در وهله و زمانی میان عدالت اجتماعی، مقبولیت نظام و مردم شکاف جدی ایجاد شود شکافی که قصد آن را داشت تا مردم را در برابر نظام قرار دهد و مردم سالاری دینی را از بین ببرد؛ اما این توطئه و مکر با هوشیاری رهبری معظم انقلاب و مطرح شدن کلید واژهی جذب حداکثری با شکست مواجه گردید و نظام توانست پایگاه اجتماعی خود را در این طوفان سخت حفظ کند و سرانجام با حضور حداکثری مردم در انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری، بار دیگر بر همگان این حقیقت آشکار شد که جمهوری اسلامی ایران همواره عزم، قدرت و توانایی صیانت از مردم سالاری خود را داشته و دارد و نسبت به آن وفادار است .
با توجه به هتاکی و بیاحترامیای که سران فتنه به تکتک مردم نمودند و خسارتهای جبرانناپذیری را برای نظام اسلامی و مردم ایجاد کردند، یقیناً حصر این افراد در حال حاضر در راستای آرامش بخشی نظام به بدنه? جامعه است و در فرصتی مشخص این افراد محاکمه شده و به سزای اعمال خود خواهند رسید.
پی نوشت:
1) القاموس، معنای واژه? تغلب علیه
2) سید محمد حسینی شیرازی، الفقه، ج 48: 131
3) علیرضا فیض، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای عمومی اسلام، ج 1: 230
4) عبدالقادر عوده، التشریع الجنایی، ج 2:678
5) محمد ابوزهره، تاریخ المذاهب الاسلامیه: 173
6) خطبههای نماز جمعه تهران 15/11/1389
منبع: فرهنگ نیوز